Kulden sender bilbatterier i graven

Kulden får bilens batteri til at stå af. Så få det tjekket eller skift det ud, lyder rådet. Arkivfoto
Kulden får bilens batteri til at stå af. Så få det tjekket eller skift det ud, lyder rådet. Arkivfoto
  • 03. februar 2012 12:09
  • Af:

Avisannonce

Annonce

Annonce

Natten har budt på minusgrader helt ned til -14 grader - det er hård kost for bilbatterierne. Se et par gode råd her

Kulden har bidt sig fast i Danmark. Og det er ikke kun danskerne, der har problemer med at komme ud af fjerene om morgenen. Mange oplever også, at bilen har startproblemer efter nattens hårde frostgrader.

Hos Falck havde man fredag morgen allerede inden klokken 7.30 givet starthjælp til 204 bilister.

Og mange af dem bliver udstyret med at helt nyt batteri til bilen ved samme lejlighed, fortæller kommunikationsdirektør i Falck, Louis Honoré.

Slidte batterier ryger i graven

- Når der er fugt og kulde, så får de batterier, der i forvejen er ved at være godt slidt, et ekstra spark mod graven, siger han.

Den seneste uges tid har Falck hjulpet nogle hundreder billister med at få gang i bilen hver morgen. Men inden man ringer efter Falck, kan man også selv forsøge at give bilen starthjælp.

- Man kan sætte sig ud i sin bil og tænde for lyset i 20-30 sekunder og så dreje tændingsnøglen. Det kan give batteriet et boost, så motoren starter, siger Louis Honoré.

Fra Dansk Autohjælp lyder rådet, at man får målt bilbatteriets kapacitet på et værksted, hvis det er af ældre dato eller viser svaghedstegn. Måske kan batteriet få nyt liv, hvis det bliver ladet godt op - eller også finder man ud af, at det skal udskiftes.

Få batterierne tjekket

Og det kunne ligne en god idé at få tjekket batteriet, for Danmark har endnu ikke oplevet den værste kulde i denne omgang - den kommer først i weekenden. /ritzau/

Print artikel

Kommenter denne artikel

03. feb 2012 kl. 12:31 Henrik Madsen

Læs/besvar

Fra Dansk Autohjælp lyder rådet, at man får målt bilbatteriets kapacitet på et værksted, hvis det er af ældre dato eller viser svaghedstegn. Det var dog et usselt råd. De fleste ved jo godt om deres batteri er 5 mdr eller 5 år gammelt og kører man på værksted så skal de nok måle det for dig, skrive en regning på ½ time for det samt med sikkerhed anbefale at du køber et nyt dyrt batteri af dem som de så kan skrive endnu en ½ time for at skifte. (Samlet udgift 1 værkstedstime og et batteri... Mindst 1000 Kr.) Alternativet er, hvis man nu ved at batteriet er ved at være mere end et par år gammelt at købe et nyt batteri og sætte det i. Kan se at Haraldnyborg sælger sprit nye bilbatterier til 289 Kr. Jeg tvivler på at man slipper ud af værkstedets kløer for mindre end 289 næsten uanset hvad de så finder ud af. Eneste grund jeg kan se til at køre på værksted er hvis man ikke selv er istand til at løsne batteripolerne og batteriet og skifte det selv. Med de timelønninger og avancer på batterier værkstederne har så er rådet Dansk autohjælp kommer med ikke ret godt i forhold til blot at skifte det på mistanken. PS. Mange nyere batterier kan man så slet ikke måle på fordi de er vedligeholdelsesfri og VIL man endelig have målt kapaciteten på batteriet så gør følgende istedetfor at give værkstedet dine penge : 1. Lad batteriet op i mindst et døgn med en lader. 2. Køb en syremåler hos harald nyborg til 19,95 Kr. Er dit batteri vedligeholdelsesfrit så lad det op og se om inspektions indikatoren på batteriet angiver at det er ok og ellers skift skidtet. Henrik Madsen

Læs/besvar

03. feb 2012 kl. 12:35 jens

Læs/besvar

Hvor er det gode råd om at tage batteriet ind blevet af.

Læs/besvar

03. feb 2012 kl. 12:50 Henrik Madsen

Læs/besvar

Nu om dage er det ikke så godt et råd for nye biler har ret meget elektronik samt at centrallåsen jo ikke virker når batteriet er pillet af. (Hvilket er noget skidt for med centrallås så får den almindelige lås ikke meget motion og er nøglehullet frosset til eller låsen så er det svært at åbne bilen uden centrallåsen) Vores bil er ikke engang ny men har vi taget batteriet fra så skal der : 1. Indtastes kode på radioen før den vil spille igen. 2. De elektriske sideruder skal køres ned og op for at nulstille dem, ellers gider de ikke køre op/ned automatisk når man trykker på knappen. Derudover er det vel de færreste der har lyst til at stå og skrue batteriet ud af bilen og i igen i 10 graders frost. Et bedre råd i det tilfælde ville nok være at koble en lader på batteriet så den kan stå og holde liv i batteriet i løbet af natten. Henrik Madsen

Læs/besvar

03. feb 2012 kl. 15:35 Cam Pham

Læs/besvar

Henrik, jeg har også hørt at hvis man er for langsom om at skifte batteriet, så kan man være ud for de sammen problem som at tage batteriet med ind. Nu hvor DIY rådet er kommet, så tror jeg at man kan undgå spænding afbrydelses scenariet ved at tilslutte et (hjælpe)batteri via cigarette stik, mens man skifter (hoved)batteri. Så længe man ikke tænde lygter eller andre forbrug, så bør de 10A(eller derover) sikring til cigarette stik nok holder. Henrik, jeg troede ellers at årsagen til DIY var, at besparrelse fra DIY skulle gå til et kvalitet reservedel såsom Varta batteri og lignede, og ikke et batteri til 300 i HN ;+) Jeg tvivler på at et batteri til 300 fra HN kan levere noget ordenligt (kold)startstrøm, men alt er relativt; størrelse på motor, diesel eller benzin osv. ik? Det minder mig bare om det du skrev fra starten af, rådet fra Dansk Autohjælp kan da ikke adressere til alle modtagerne, vel? Cam Pham. Ps. Til de andre, jeg fraskriver mig ethvert ansvar for dit DIY projekt.

Læs/besvar

03. feb 2012 kl. 16:03 Henrik Madsen

Læs/besvar

Cam selvfølgelig er der forskel på hvor meget power der skal bruges alt efter om det er en benzin eller en diesel, Diesel kræver meget mer kraft fra batteriet. Du har helt ret i at et 289 Kr's HN batteri nok ikke har ligeså mange CCA som et dyrere batteri har men hvis man vil have kvalitet så koster det stadigvæk væsentligt under de 1000 Kr. og hvis værkstedet monterer et tilsvarende kvalitetsbatteri så koster det stadigævæk også meget mere end hvis man køber det direkte. Når du snakker om hjælpebatteri osv så er det jo ikke noget hr og fru DIY har liggende så det giver ikke meget mening. Jeg vil mene at med mindre man har 10 tommelfingre og ingen værktøj så kan man sagtens selv skifte batteriet. De fleste kender vel ellers en eller anden i familien eller lign. som ville kunne hjælpe med det, det er som sagt ikke raketvidenskab. Jeg købte for 3½ år siden et thansen batteri til 699 Kr. Ikke noget med Varta eller andet kendt navn og det batteri har nu klaret vores bil gennem de sidste par monster vintre og har skam også virket upåklageligt her de sidste par dage hvor der har været koldt så det behøver altså ikke at være Varta eller lign for at det holder. Henrik Madsen

Læs/besvar

03. feb 2012 kl. 18:17 jens

Læs/besvar

Tak for svaret Madsen. Bruger selv varmedunk/kraftig plastpose til mit knallerbatteri med et kraftigt tæppe over. Der er kommet rød sprit i benzinen.

Læs/besvar

03. feb 2012 kl. 17:45 Cam Pham

Læs/besvar

ja prisen og kvalitet hænge tit sammen, så dit batteri til 699 er nok også væsenligt bedre end det til 298.- Det til 298.- virker måske også fint nok, så længe det ikke befinde sig langt under 0 grad celcius. Det som jeg betegnede som hjælpebatteri er blot et ganske almindelig 12V som kan forsynes bilen, mens hovedbatteriet afbrydes/skiftes. Det er hellere ikke sikkert, at netop bilen har behov for det, men hr og fru DIY må da være opmærksom på det inden, godt nok er selvgjort er velgjort, men det kan nemt vises, at selvgjort er selvmord ( vice versa ;+)) Nå det kommer til det teknisk, så tror jeg hellere ikke at din påstand om at købe syremåler til 19,95 i HN kan være til gavn. Syre koncentration kan være iorden, mens elektrolyt(ter) kan være beskadiget. Jo alt i alt er jeg enig med dig, at det er ikke raketvidenskab at skifte et batteri. Jeg tror at båbe du og jeg vil klassificere det som værende tilsvarende til dæk- og olieskift, hvor hyppigheden er endda større, men er det ikke Alka som påstod at 7/10 kan ikke finde ud af at skifte hjul? For dem der kan, så er det let, for dem der kende nogen der kan, er det tilsvarende, men for dem der ikke kan, så kan de også noget andet end at køre Dankort forbi og sige, på beløbet. God weekend! Mvh, Cam Pham.

Læs/besvar

04. feb 2012 kl. 01:09 Henrik Madsen

Læs/besvar

@Cam Du siger at syremåleren ikke er optimal fordi der kan være skade på batteriet. Du har helt ret, når batteriet bliver ældre kan der komme belægninger på pladerne i batteriet, den indre modstand kan stige og der kan dermed være masser af spænding og strøm på men man kan ikke "tappe" det hurtigt nok. Må jeg tillade mig at antage at den test som Dansk Autohjælp snakker om her netop er en syretest for hvis man skal til at teste batteriet for om det tager imod ladning, og om det kan afgive nok Amps til at drive startermotoren så er det en længerevarende opgave og at det i alle tilfælde vil være en fordel at betale for et nyt batteri fremfor at betale en mekaniker 450 Kr i timen for at stå og teste ens måske 2-3 år gamle batteri for om det nu også ER defekt. Henrik Madsen

Læs/besvar

04. feb 2012 kl. 14:35 Cam Pham

Læs/besvar

@Henrik Jeg beklager for min uvidenhed omkring detailjer af testen som Dansk Autohjælp henvist. Ja, skal det gøre rigtigt, så skal det følger eksempelvis IEEE 450 anbefaling eller lignede. Der kan man faktisk godt bestemme mindre end en time, men det skulle ikke undre mig at et halv slidt batteri kan bestemmes hurtigere eller på bekostning af resultatens nøjagtighed/tolerance. Hvis det er en syremåle som du skrev, ja så er det som hip som hap og så skal de da have (verbal)prygle.

Læs/besvar

Se alle kommentarer

Visninger: 8

24NORDJYSKE Web-TV - Seneste nyt
E-avisen

Du skal være logget ind for at have adgang til e-avisen.

Dagens e-avis

Det sker

Alle SportMusikFilmTeaterUdstillingerSøgMangler dit arrangement?
                 
<maj 2012>
mationtofr
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910

Næste Toparrangement

Verdens største bog
Sted
Aalborg Bibliotekerne
Dato
16-05-2012
Læs mere