Se hvad energiaftalen kan betyde for dig

Den nye energiaftale betyder en ekstraregning til danskerne. Spørgsmålet er, hvor stor den bliver.. Arkivfoto
Den nye energiaftale betyder en ekstraregning til danskerne. Spørgsmålet er, hvor stor den bliver.. Arkivfoto
  • 03. februar 2012 17:05
  • Af:

Avisannonce

Annonce

Annonce

Den nye energiaftale betyder en ekstraregning til danskerne. Spørgsmålet er, hvor stor den bliver.

Der er to gode grunde til at holde øje med forhandlingerne om en ny energiaftale på Christiansborg, som er på vej ind i en afgørende fase:

* For det første vil aftalen betyde en ekstra energiregning til danskerne. Spørgsmålet er lige nu, hvor stor den regning bliver i kroner og øre.

* For det andet giver forhandlingerne et fingerpeg om, hvordan Venstre vil føre oppositionspolitik. Det kan få betydning for den stribe af reformer på skat, kontanthjælp, fleksjob og førtidspension, som regeringen vil forsøge at få på plads i 2012.

* Klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) indledte før jul forhandlingerne om en energiaftale ved at fremlægge regeringens energiudspil "Vores energi".

* Målet med udspillet er at gøre Danmark uafhængig af olie, kul og gas i 2050. Allerede i 2020 vil regeringen nå et mål om 36,2 procent vedvarende energi i Danmark.

* Regeringens oprindelige udspil ville koste forbrugere og virksomheder 5,65 milliarder kroner ekstra i 2020. Penge, som skal bruges i investeringer i vedvarende energi.

* For de danske husholdninger vil regeringens oprindelige energiudspil betyde en ekstraregning på gennemsnitligt 1700 kroner årligt i 2020, fordi strøm og el bliver dyrere, lød vurderingen fra regeringen.

* Venstre og De Konservative har dog blankt afvist regeringens udspil, som man mener er for dyrt for forbrugere og virksomheder. Derfor har regeringen i to omgange kommet med udspil, som er billigere.

* For to uger siden afviste V, K og DF dog en revideret udgave af "Vores energi", hvor omkostningerne i 2020 på 5,6 milliarder kroner var beskåret med 950 millioner kroner - ikke mindst takket være besparelser hos Energinet.dk.

* Siden er dialogen foregået bag lukkede døre, indtil Ritzau fredag erfarede, at regeringen har skåret yderligere 750 millioner kroner af udspillet for at få Venstre med. Hovedparten af besparelserne findes ved effektiviseringer i elsektoren.

* Selvom regeringen dermed har skåret 1,7 milliarder kroner af sit oprindelige udspil, så det nu kun lyder på 3,9 milliarder kroner, står Venstre fast på sine krav. Aftalen vil nemlig stadig koste danske arbejdspladser, lyder det fra Venstre.

* Erhvervslivet har dog erklæret sig parat til at acceptere regeringens udspil. Men det er vigtigt, at aftalen bliver indfaset over længere tid, og at aftalen bliver bred, så virksomhederne har sikkerhed for, at investeringer i mere energirigtige løsninger ikke er spildt, lyder det fra Dansk Erhverv.

* VKO-partierne har sat et loft for udgifterne på 3,6 milliarder kroner i 2020 uden den såkaldte NOx-afgift til 600 millioner. Det vil sige netto højst 3 milliarder kroner. Og det tal holder man fast i, lyder det fra Venstre.

* Oven i det har Venstre i 11. time lagt et nyt krav på bordet. Det store oppositionsparti kræver nu, at regeringen ud over at skære i omkostningerne skal skære i målsætningerne for aftalen.

* Venstre vil have regeringen til at opgive målet om, at Danmark allerede i 2020 skal nå 36,2 procent vedvarende energi i Danmark. Det mål skal reduceres til 33 procent, mener Venstre. Partiet henviser til, at Danmark i EU kun er forpligtet til at nå 30 procent om otte år.

/ritzau/

Print artikel

Kommenter denne artikel

03. feb 2012 kl. 18:56 jens

Læs/besvar

Den anden vigtige side af sagen skrives der mindre om, nemlig at ganske mange nemt kan ændre både  deres tankemåde og deres adfærd langt ud over de afgifter. Den såkaldte debat i yderst ensidig, især fra syltekrukkerne fra de borgerlige, hvor der ikke er banet vej for en række landspolitiske og for den sags skyld verdenspolitiske nødvendigheder. Dagens nyhed - igen igen, er at bare det bliver en smule køligt i Polen, så er der ikke nok af den tynde naturgas, vi allererede idag har brug for at benytte på Lolland-falster og i sydsjællend. Nordsøen kan ikek dække det hele mere. Der er dog muligheder for, de finder noget udfor sydvest-norge. Omvendt er der også mange aftagere, som jobber prisen op - samtidgt med, den er dyr at udvinde på dybt vand. Olieprisen går jo også op. 1000 liter er steget med ca 300 på 3 år, så man og vi er da nogle fjolser, når vi ikke fudnytter de mange muligheder, der er for noget andet som modild. Jeg er yderst træt af, at nogle tilfældige madam kaffekande blåer m/k ikke modgås af ordnentlige love, som på den ene side skaber plads til den nødvendige kraft og varme - Og på den anden side sikrer sig, at man uden et - helt uden for realiterene - kafakask brokkeri. Jeg kan da godt forstå, når folk brokker sig over noget, når det ikke er i orden. Østerild fik det forståeligt nok frem med fremragende eksempler på, man i bedste fald ikke havde gjort noget under Vko. Eledige og ufuldstændige støjmåler kunne være et eksempel. Den tilhørende ekspropriation fx med bytte af jord kunne være et andet af mange andre. Det er efter min mening sådan, at folkemagten i ramme alvor tror, de kan stemme prisen på olie og gas ned, og at nogle rummeter brænde og nogle grisebasser så klarer resten. Et mindstemål bør være, at mange 100 tusinde mennesker og det offentlige får lettet gumpen. Man kan finde ganske mange penge og øge sin komfort ved at isolere sine bygninger optimalt. Da jeg nu er faldet over de borgerlige, så skal de små ny også få deres salut. Hvorfor i alverden har man hævet befordringsfradraget, som endda er dobbelt her på egnen. Jeg hører heller intet om, man hæver stavnsbådet til DONG for barmarksværkerne. Tilsyneladende scorer man kassen ved at lægge sig på den adsiatiske gas. I det sidste ligger naturligvis, at man ved at benytte sig af andre og mere moderne og effektive metoder hverken er afhængig af Arabistan eller det russiske wirtschaftswunder med tilhørende humørspredere.  Artiklens udmærkede redegørelse er kun en del af en større helhed.          

Læs/besvar

03. feb 2012 kl. 20:36 husmor

Læs/besvar

Dette er ikke en energi aftale der laves, det er en stats kasse tænkning, for ville man virkelig lave DK grøn og uafhængi ville det koste staten rigtig mange penge i manglende indtækter fra afgifter. Vi har i DK både teknologien og viden til at føre grøn politik men vi har ikke penge til det. Tænk hvis erhvervs livet fik samme muligheder for solceller(afgift fri el) som private. Tænk hvis landmanden måtte presse sin gylle i piller og sælge dem på lige vilkår med savsmuldspiller. Tænk hvis alle kommuner var tvunget til at udnytte både affald fra husholdningerne og fra rensnings anlæggene til energi. tænk hvis 2 generations produkter blev lavet afgift frie, så ville der lige pludselig være både arbejdspladser og interesse i at lave det. Men idag er der jo hverken økonomi eller lyst til at invistere i sol, vind og biogas/bio olie energi for alt gevinsten ædes op af stats afgifter og regler. Så vi må lære alle vores partier at kigge rund på vores nabolande og se hvad de kan og tage ved lære af det.   mvh   Husmor

Læs/besvar

04. feb 2012 kl. 08:05 Hans Peter

Læs/besvar

Jeg stemte på den siddende regering - hvilket jeg gerne offentligt vil undskylde.Jeg var af den overbevisning, at de ville det godt for mig som vælger.Jeg tilhører deres såkaldte kernevælgere. Nå fortryder jeg bitterligt, når jeg ser hvad de har bedrevet i de godt 100 dage de har været ved magten.Tænk sig, at jeg skulle sige dette - men jeg gør det ALDRIG MERE, det lover jeg.

Læs/besvar

04. feb 2012 kl. 09:15 Henrik Madsen

Læs/besvar

De snakker og snakker og lader røven råbe.. Al deres snak om at gøre det miljømæssigt mest forsvarlige er jo bare bragesnak og miljøet bliver skubbet foran dem og brugt som rambuk for det som det virkeligt drejer sig om, nemlig at øge skatteprovenuet. Jeg nægter at tage en til enhver siddende regering seriøst når de snakker om at vi skal være gode ved miljøet og så samtidigt vælger at der skal være en afgift på nye miljøvenligere biler som er så latterlig høj. Danmark har en af nordeuropa's ældste bilparker, rent ud sagt kører vi rundt i nogle gamle forurenende smadderkasser og det er primært fordi en ny dieselbil med partikelfilter og et Co2 udledningstal som er en brøkdel af det den gamle bil kan præstere koster en arm og et ben. (Jeg gætter på at det er de færreste som kører rundt i en 10+ år gammel bil fordi de gerne vil men derimod fordi de ikke har råd til at købe en nyere fordi priserne er latterligt høje). Hvis staten VIRKELIGT mente det med at vi skulle være miljøvenlige så omlagde man registreringsafgiften så det var billigere at købe en ny miljøvenlig bil. Desværre viser det sig jo gang på gang at de godt kan tænke på miljøet men det må ALDRIG komme til at koste staten penge at vi skal være gode ved miljøet, selvom alt det her med miljø i den grad må siges at være ideologi og den slags plejer jo godt at må koste penge. Det lader til at mantraet er "Vi skal redde miljøet, men det må ikke koste staten penge, skal vi vælge mellem godt miljø og statskasse provenue så er det vigtigste statskasseprovenue". Henrik Madsen

Læs/besvar

04. feb 2012 kl. 10:09 Jamse

Læs/besvar

Jamen Hans Peter dog - hvad er det for en gang f*s at lukke ud - herregud mand - folk er sgu da sk*de ligeglade med hvad du har stemt på. Du kan jo ikke gøre for, at du ikke er klogere, så det skal man da ikke undskylde for - så op med humøret igen  

Læs/besvar

04. feb 2012 kl. 11:19 Hans Peter

Læs/besvar

os danne en forening. Du kan blive formand for den.

Læs/besvar

04. feb 2012 kl. 12:41 Jamse

Læs/besvar

os danne en forening. Du kan blive formand for den.[/quote] Jeg burde egentligt ikke bruge mere tid på dig - så jeg slutter nu denne seance af, så du kan få det sidste ord - i fortsættelse af alle dine positive udgydelser til debatten om "Energiaftalen"  - men også - så du kan nyde min fremhævede skrifttype Jeg skal ved samme lejlighed - høfligt - takke nej til dit smigrende tilbud om en formandspost i den foreslåede "negative" forening   Når jeg pænt takker nej, så er det fordi, der er al for stor forskel på dig-og mig - idet jeg ikke har samme hidsige temperament som dig, jeg er ikke negativ for enhver pris, men mere overbærende med andres særheder, fordi andre jo f.eks. ikke er forpligtiget længer end deres hjerner strækker til. Men det ændre jo ikke på, at hvis andre mennesker ikke bryder sig om mig, så er det - fortrinsvis - dem der har et problem - og ikke mig  

Læs/besvar

04. feb 2012 kl. 16:13 jens

Læs/besvar

Hej Henrik Madsen. Det er muligt, du stadig har ret angående bilparkens alder; men bilsalget slog faktisk alle rekorder sidste år. De nyindkøbte biler var for det meste små. Så en del af de brugte, dem, der ikke er skrottede, er så til gengæld til fatse lave priser. Jeg har kun læst det; men der synes at være flere små æsker i landskabet. Et bud fra min side kunne være, man lavede P-pladser til korte biler lavere, fordi der kan være flere af dem i byen.

Læs/besvar

04. feb 2012 kl. 01:33 jens

Læs/besvar

Jeg er delvis enig i dine mange vinkler Husmor. Man skal bare huske, at disse at en del af investeringerne også sparer staten for mange penge og desuden er god for vores handelsbalance. Et stykke ad vejen er det altså at dele i porten. Jge har vist skrevet mit eget eksempel 3 gange her, men nu bliver det så 4. Jeg købte et ringe isoleret hus for ca 5 år siden. Ved at isolere loft og vægge, ved at få energiruder og en række andre mindre ting, så er min varmeregning blevet 27% mindre set udfra varmeværkets sammenlignelige huse. Det giver mig netto lidt over 3000 pr år. Min elregning er så steget med ca 500 pr år, men den er svær at beregne på. I starten brugte jeg ganske meget strøm på nogle renoveringsarbejder og bl.a. bygning af et skur. Til gengæld har jeg nu kun lavenergipærer, men også en række apparater, der skal lades op. Foto, boremaskine, hækklipper, mus, trimmer m.m. Så mange kan altså gøre noget. Jeg er meget enig med dig i, at diverse afgifter en en ren jungle at hitte rede i, og det et stykke ad vejen er en politisk prioritering der afgør, hvad strøm og varme koster. Jeg er så en af dem, der udnytter rub og stub af mit grønen affald inkluderet kaffegrums og æggeskaller. Jege opererer heller ikke med det store madsvineri, som mange gør. Faktisk gør jeg som i gamle dage og ny. Portionerne af mad er nøje afmålte og kombineret med fryser og køleskab. Rester kommer i æggekage, pizza eller suppe. Jeg er ikke fanatiker/økologisk og tomater og kål får da lidt NPK. Sidste år blev jeg så hysterisk over dræbersneglenes mængde, at de fik gift. Jeg bruger da også roundup med pensel og maler : Du er død, Du er død. Men madresterne bliver faktisk brændt i afafldsforbrændingen nú. Det er så imidlertid rigtigt nok, det ville være bedre at lave det om til methan og fx putte det på bilerne. Min første oplevelse af det kunne være godt var en rådnetank på et rensningsanlæg i Farum. De fik gloende vand i hanerne og mente - da Farum var meget mindre - at de undtagen i vintermånederne kunne forsyne 40-50 parcelhuse med varme. Så det tæller. Enten skal madspildet ned, hvilket også er ganske mange penge, eller også bør man få noget af det igen som varme. Jeg har ikke rigtigt forstand på det med piller ud af tørstoffet fra gylle. Mener det er en kompliceret proces, idet det jo ikke må være smittebærer og først skal i gennem en tørringsproces. Tænker man sig det forgasset først til Methan, så indeholder det nu store mængder smaddergiftigt kobber. Det er jo blevet moderne at putte kobber i både dyr og marker, så mankan prale af et lavt indhold af pennicillin, vil jeg mene. Der er flere mere eller mindre klumpede tiltag på vej i Hjørring kommune. Jeg har ikke hørt noget om mad. Henter selv såkaldt kommunalt kompost, et meget forkert navn for Vores. Reelt er det varmebehandlet flis, som man skal tilsætte ammoniak, som det så afgiver, når det er rådnet. Så fremover skal jeg kun gøde med ammonik. Drikkevandet har jo samme problematik. Man kunne mange steder nemt udnytte tagvandet til både wc, vaskemaskine og havevanding, og man må godt. Regvand kalker ikke wc`et til, og vi har også en smule jern i. Man sparer meget sæbe oveni. Der burde også nemt kunne laves detaljerede kort over, hvor man burde præmieres ved faskiner, og hvor man ikke må. Det´er et kraftigt stigende problem at skaffe rent nok drikkevand, så hvorfor hælde det i wc´erne og vaskemaskinerne. Jeg håber på de ny. Det virker dybt underligt på mig, at folk ikke kan indse, at olie og gas hele tiden stiger i pris, og vi ihvert fald ikke slipper billigere, så længe vi ike får gang i de rentable dele af de andre muligheder. Det undrer mig særligt meget, man ikke vil have vindmøller og heller ikke er i gang med at skafef arealer og må hele vejen rundt om åndsvahgeforsorgen, når der skal bruges noget så vitalt som varme og strøm. Ikke en gang en solfanger i Dronningelund slipper for den slags forpestning.  

Læs/besvar

04. feb 2012 kl. 10:16 Jamse

Læs/besvar

ser="Jens Holm"] Jeg er delvis enig i dine mange vinkler Husmor. Man skal bare huske, at disse at en del af investeringerne også sparer staten for mange penge og desuden er god for vores handelsbalance. Et stykke ad vejen er det altså at dele i porten. Jge har vist skrevet mit eget eksempel 3 gange her, men nu bliver det så 4. Jeg købte et ringe isoleret hus for ca 5 år siden. Ved at isolere loft og vægge, ved at få energiruder og en række andre mindre ting, så er min varmeregning blevet 27% mindre set udfra varmeværkets sammenlignelige huse. Det giver mig netto lidt over 3000 pr år. Min elregning er så steget med ca 500 pr år, men den er svær at beregne på. I starten brugte jeg ganske meget strøm på nogle renoveringsarbejder og bl.a. bygning af et skur. Til gengæld har jeg nu kun lavenergipærer, men også en række apparater, der skal lades op. Foto, boremaskine, hækklipper, mus, trimmer m.m. Så mange kan altså gøre noget. Jeg er meget enig med dig i, at diverse afgifter en en ren jungle at hitte rede i, og det et stykke ad vejen er en politisk prioritering der afgør, hvad strøm og varme koster. Jeg er så en af dem, der udnytter rub og stub af mit grønen affald inkluderet kaffegrums og æggeskaller. Jege opererer heller ikke med det store madsvineri, som mange gør. Faktisk gør jeg som i gamle dage og ny. Portionerne af mad er nøje afmålte og kombineret med fryser og køleskab. Rester kommer i æggekage, pizza eller suppe. Jeg er ikke fanatiker/økologisk og tomater og kål får da lidt NPK. Sidste år blev jeg så hysterisk over dræbersneglenes mængde, at de fik gift. Jeg bruger da også roundup med pensel og maler : Du er død, Du er død. Men madresterne bliver faktisk brændt i afafldsforbrændingen nú. Det er så imidlertid rigtigt nok, det ville være bedre at lave det om til methan og fx putte det på bilerne. Min første oplevelse af det kunne være godt var en rådnetank på et rensningsanlæg i Farum. De fik gloende vand i hanerne og mente - da Farum var meget mindre - at de undtagen i vintermånederne kunne forsyne 40-50 parcelhuse med varme. Så det tæller. Enten skal madspildet ned, hvilket også er ganske mange penge, eller også bør man få noget af det igen som varme. Jeg har ikke rigtigt forstand på det med piller ud af tørstoffet fra gylle. Mener det er en kompliceret proces, idet det jo ikke må være smittebærer og først skal i gennem en tørringsproces. Tænker man sig det forgasset først til Methan, så indeholder det nu store mængder smaddergiftigt kobber. Det er jo blevet moderne at putte kobber i både dyr og marker, så mankan prale af et lavt indhold af pennicillin, vil jeg mene. Der er flere mere eller mindre klumpede tiltag på vej i Hjørring kommune. Jeg har ikke hørt noget om mad. Henter selv såkaldt kommunalt kompost, et meget forkert navn for Vores. Reelt er det varmebehandlet flis, som man skal tilsætte ammoniak, som det så afgiver, når det er rådnet. Så fremover skal jeg kun gøde med ammonik. Drikkevandet har jo samme problematik. Man kunne mange steder nemt udnytte tagvandet til både wc, vaskemaskine og havevanding, og man må godt. Regvand kalker ikke wc`et til, og vi har også en smule jern i. Man sparer meget sæbe oveni. Der burde også nemt kunne laves detaljerede kort over, hvor man burde præmieres ved faskiner, og hvor man ikke må. Det´er et kraftigt stigende problem at skaffe rent nok drikkevand, så hvorfor hælde det i wc´erne og vaskemaskinerne. Jeg håber på de ny. Det virker dybt underligt på mig, at folk ikke kan indse, at olie og gas hele tiden stiger i pris, og vi ihvert fald ikke slipper billigere, så længe vi ike får gang i de rentable dele af de andre muligheder. Det undrer mig særligt meget, man ikke vil have vindmøller og heller ikke er i gang med at skafef arealer og må hele vejen rundt om åndsvahgeforsorgen, når der skal bruges noget så vitalt som varme og strøm. Ikke en gang en solfanger i Dronningelund slipper for den slags forpestning.   [/quote] Ros til dig Jens - som værende en god samfundsborger, som mange andre  (incl. mig selv) godt kunne tage ved lære af - men nu hører du jo også til den velopdragne generation, hvor vi lærte at tage hensyn til andre end os selv - godt gået  

Læs/besvar

Se alle kommentarer

Visninger: 8

24NORDJYSKE Web-TV - Seneste nyt
E-avisen

Du skal være logget ind for at have adgang til e-avisen.

Dagens e-avis

Det sker

Alle SportMusikFilmTeaterUdstillingerSøgMangler dit arrangement?
                 
<maj 2012>
mationtofr
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910

Næste Toparrangement

Verdens største bog
Sted
Aalborg Bibliotekerne
Dato
16-05-2012
Læs mere