Forskning

Usundt at spise fisk?

Nordjysk forskning tyder på, at fisk kan øge risikoen for åreforkalkning

Et forskningsprojekt på Aalborg Universitetshospital sår tvivl om, hvorvidt det er sundt at spise fisk.
Et forskningsprojekt på Aalborg Universitetshospital sår tvivl om, hvorvidt det er sundt at spise fisk.

NORDJYLLAND: Det er sundt at spise fisk.

Sådan har læren for ethvert dansk barn og enhver husmor lydt i årtier.

Men nu viser ny forskning på Aalborg Universitetshospital, at det måske ikke er så sundt alligevel. Tværtimod er der noget, som tyder på, at fiskerig kost øger risikoen for åreforkalkning og dermed blodpropper.

Det er Center for Grønlandsforskning på Aalborg Universitetshospital, der er nået frem til det overraskende resultat.

Forskeren har taget blodprøver på 535 personer i Grønland i alderen 50-69 år. Netop den aldersgruppe, der har øget risiko for at blive ramt af en blodprop i hjertet.

Undersøgelsen viste - ifølge en pressemeddelelse - at de grønlændere, der fortrinsvis spiser traditionel grønlandsk mad såsom fisk, sæl og hval, havde markant større risiko for at få en blodprop end de landsmænd, der mest lever af importerede fødevarer.

Forskerne på Aalborg Universitetshospital mener, at den nye viden bør give anledning til at overveje kostrådene om fisk.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden