DEBAT Politi og retsvæsen

Alle har ret til en advokat alle steder i landet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Karina Lorentzen Dehnhardt, folketingsmedlem (SF), retordfører, formand for Udvalget for Øer og Landdistrikter, Sindalvej 4, 6000 Kolding, og Theresa Berg Andersen, viceborgmester i Vesthimmerlands Kommune (SF) og byrådsmedlem, Hobrovej 145, 9670 Løgstør

Hvis vi skal have et Danmark, der hænger sammen, skal der være balance mellem by og land – et vigtigt element til at sikre denne balance er adgangen til en advokat.

Derfor blev jeg bekymret, da jeg læste advokat Helle Larsens indlæg (7.11.) om, at der er kommet færre advokater uden for de større byer, hvor retsbygningerne ligger. Hun advarer derfor mod at fjerne nogle af de skrappe krav, der er til advokater i et forsøg på at deregulere branchen yderligere, så flere aktører kan komme ind og kalde sig advokat.

Jeg er også stærkt bekymret for udviklingen og mener at yderligere deregulering kan have en kæmpe slagside. Vi har før set, at liberalisering betyder, at de store overlever, mens de små må kaste håndklædet i ringen. En deregulering af advokatbranchen kan betyde, at internationale rådgivningsvirksomheder eller udenlandske kapitalfonde opkøber advokathuse rundt om i landet, og i jagten på profit lukker det lille kontor, som flyttes til en stor by.

SF ønsker balance mellem land og by. Uanset hvor man bor, skal man have adgang til juridisk hjælp. Står man over for en stor beslutning i sit liv; skal skilles, købe ejendom, lave testamente e.l. har man brug for borgernær juridisk hjælp. Det er fundamentalt i vores retssamfund, at man har en advokat tæt på og ikke skal til en større by for at få hjælp til f.eks. sit testamente. Sådanne vigtige opgaver udfører advokater som Helle Larsen.

Jeg tvivler på, at en stor international rådgivningsvirksomhed, som har opkøbt en lille advokatvirksomhed, vil påtage sig opgaven med at hjælpe en familie i skilsmisse eller lave et testamente. Og jeg frygter, at advokatvirksomheder ejet af internationale kapitalfonde kun vil øge priserne og vælge visse småkunder fra. Det vil skade vores retssikkerhed.

Jeg foreslår derfor erhvervsminister Simon Kollerup, der er valgt i Nordjylland, at vi besinder os, når vi ser konkurrencemyndighedernes rapport om konkurrence på advokatmarkedet. For konkurrence er vigtigt, men må ikke skade borgernes retssikkerhed, og jeg tvivler på, at kapitalfonde eller rådgivningsgiganter i profitjagten vil arbejde hårdere for borgernes retssikkerhed end den lokale advokat. Det vil være ærgerligt, hvis et ønske om mere konkurrence vil svække retssikkerheden uden for byerne.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.