Alt for nemt at beholde kørekortet
Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:37
Af Søren Kristian Kristensen,Magisterparken 47, 9000 Aalborg, sk-kristensen@hotmail.com, www.oz4skk.dk
TRAFIK: Hvad sker der i vores danske lovgivning inden for kørekort-området? Nu har vi lige læst om en spøgelsesbilist, der kørte galt på motorvej E39. Vedkommende er 101 år og havde lige fået fornyet sit kørekort til år 2033! Hvad sker der?
Jeg har selv kørt som erhvervschauffør i 15 år, og der skal vi have fornyet vores kørekort hvert femte år med en masse lægeattester, erklæringer og store udgifter til følge.
Efter at jeg blev invalid og fik invalidebil, som har konstruktive ændringer i form af speeder i venstre side og automatgear , som er indført i mit kørekort som et krav for at måtte benytte en bil, blev dette lavet om fra hvert år til fornyelse hvert femte år. Plus der skal vedlægges medicinliste over, hvad jeg får af alt medicin, som skal godkendes af embedslægen.
Så ser man flere og flere tilfælde af bilister over 70 år, som uden nogle problemer får fornyet sit kørekort på borgerservice uden om lægen - i 15 år. Hvad sker der?
Hvis de har kørt bil, siden de fik kørekort som 18-20 årig, og har kørt bil i 50 år eller mere og haft et arbejdsliv, der har været hårdt fysisk f.eks., så er det slet ikke forsvarligt, at de ikke skal op til en uvildig kørekortslæge for at få fornyet sit kørekort i maksimalt fem år, og inden det kan fornyes, været forbi en motorsagkyndig for at se, om de kan betjene deres egen bil forsvarligt, både i bytrafik og på motorvejen.
Mange af de 70-75 årige kan sikkert sagtens bestå og komme igennem nåleøjet, men en lille gruppe har ikke fået sig opdateret med færdselsregler, rundkørsler, motorvejskørsel, vigepligter osv. plus den gruppe, der er så opslidt i arme og ben, at de efter et helt arbejdsliv ikke har samme reaktionsevne til at betjene i køretøj hurtigt nok. Der kan ske, at nogle får påtegnet, at der skal være automatgear eller ekstra blød servostyring i bilen for at måtte køre den forsvarligt.
Så har vi et andet punkt: medicin og bilkørsel.
Hvor mange ældre får ikke to-fem forskellige slags medicin af en art? Har deres læge indberette dette til embedslægen, så det står i deres kørekort. Noget kan være sløvende, og andet kan virke, som om bilisten er beruset.
Skal der virkelig lig på bordet, før der kommer mere kontrol med bilisters kørekort? Og hvorfor er det kun en lille gruppe, der skal gennem kontrolleres, fordi de må køre bil?
Farten og trafikken bliver højere og tættere i byen og på motorvejen og har alle, der har fået udstedt et kørekort, den evne og reaktion, der skal til for at begå sig i trafikken?
Husk: Et kørekort er kun til låns den dag, man består en køreprøve. Hvor er politikerne i dette kørekortsbillede? Med deres kontrol på kontrol af kontrol de forkerte steder.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.