Angående flygtningepolitik: Jeg er ikke kyniker – og det er jeg glad for

Af Bjarne Axelsen,folketings- og regionsrådskandidat (RV), Strandvejen 15D, 9000 Aalborg, bjarne@9700.dk

UDLÆNDINGEPOLITIK:I disse dage og uger kender mange af os personer, som har fået en venlig indkaldelse fra myndighederne til et møde i København. Et møde, hvor dagsordenen er at meddele, at man ikke længere har krav på beskyttelse i Danmark, hvis man kommer fra Damaskus.

Damuskus ledes nemlig af den samme stabile leder, som da de pågældende personer flygtede. De flygtede på grund af vilkårlige anholdelser, tortur i fængslerne, indkaldelse til krig, checkpoints overalt, dummebøder og trusler, og fordi børn så far blive skubbet op af væggen af politiet.

Vi kan ikke have en dansk ambassade i Damaskus.

Der er for usikkert.Til gengæld kan mennesker godt rejse hjem til Damaskus - ifølge myndighederne.

De seneste tre uger har fem familier, jeg kender, fået indkaldelsen til mødet i København. Alle har lært dansk, er i beskæftigelse, forsøger sin egen familie, børnene går i skole, på en ungdomsuddannelse eller på universitetet, og ingen har begået kriminalitet.

Dommen: Du skal hjem!

Jeg er ikke kyniker, og det er jeg glad for. I min verden er der ikke meget ved at få en post, hvis det er på bekostning af sine værdier.

Jeg håber det bedste for de familier, jeg kender. Ikke mindst håber jeg at se dem igen...

Det betyder, at de skal finde et andet land med sikkerhed, for vi ved jo godt, at det er opgaven nu. At leve i et land med forfølgelse, checkpoints og tortur eller i et udrejsecenter gør ikke noget godt for nogen.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.