Bare Mette F. ville sige: Drop motorvej over Egholm

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:41

Af Mads Nikolajsen,byrådsmedlem (SF) i Norddjurs, medlem af letbanerådet, Midttrafiks bestyrelse samt SF’s trafikudvalg, Torvet 3, 8500 Grenå, madsn@norddjurs.dk

FORBINDELSE: Jeg ville ønske, at dette indlæg var skrevet af Danmarks statsminister, Mette Frederiksen (S):

Jeg har dannet regering på et grundlag, der skal gøre Danmark til grønt foregangsland.

”Vi skal gå forrest i kampen mod klimakrisen… Regeringen vil forhandle en aftale om infrastruktur, så klima- og miljøhensyn i langt højere grad indgår… Der er brug for flere sammenhængende naturområder, hvor naturen får plads til at udbrede sig på mere naturlige præmisser end i dag” er alt sammen citater fra den forståelse, regeringen arbejder ud fra.

Vi skal med andre ord skifte spor i fremtidens trafik- og klimapolitik!

Derfor vil regeringen i infrastrukturforhandlingerne undlade en ny motorvejsforbindelse over Limfjorden via Egholm.

I stedet vil vi, foruden straks-investeringer over for trængslen omkring Limfjordstunnellen, pege på en ekstra tunnel parallel med den vi har og forbedre forbindelsen Aalborg-lufthavnen–Blokhus via udbygning af Høvejen.

Dermed friholder vi Aalborg by for nye massive vejanlæg, vi friholder naturperlen Egholm og vores fantastiske fjordområder, som har en særlig plads i mange af os nordjyders sind.

Jeg er stolt over min nordjyske forgænger-MF Jens Risgaard Knudsens indsats for Frederikshavn og Hirtshals motorvejene.

En sej kamp, som blev afgørende for Nordjyllands muligheder i dag.

De og andre motorveje er en vigtig del af Danmarks infrastruktur, for et Danmark som hænger sammen.

Jeg er gået til valg på at gennemføre Egholm-forbindelsen som et nyt link i Nordjylland.

Aalborg og Limfjordstunnellen er i perioder udsat for massiv trængsel.

Men jeg står nu som Danmarks statsminister i spidsen for den grønne omstilling.

Den kræver omstilling og oprør mod uvanen at inddrage nye arealer og via flere vejanlæg tilpasse til en evigt voksende trafiksektor. En sektor, som bruger ressourcer og modarbejder vores og klodens målsætning om CO-2 reduktion.

Den kræver bæredygtige sporskifter i et tempo og et omfang vi ikke har prøvet før.

Mit sporskifte vil skuffe nogle her på egnen. Men jeg er sikker på, at når jeg går i spidsen og nedtrapper trafikvæksten netop på egen ”hjemmebane”, så vil det ikke kun vække forståelse her lokalt.

Det vil også motivere andre til grøn omstilling. Mit og regeringens kursskifte i Limfjorden kan blive et afgørende skridt for fremtiden her, i Danmark, og for vores rolle udenfor Danmark.

Socialdemokraternes hidtidige opbakning til Egholm forbindelsen har jo ikke bygget på ligegyldighed over for øen og fjorden. Men på viljen til at løse reelle trængselsproblemer.

Regeringen vil nu sigte på mere bæredygtige løsninger af trængslen:

Straks-opgradering af Limfjordstunnellen, hastighedsopgradering af Høvejens forbindelse til lufthavnen og vestpå mod Blokhus og vestkysten, maksimal udnyttelse af lufthavnens nye baneforbindelse og fremskyndelse af planerne for en paralleltunnel til E-45. Planer, der i højere grad udnytter eksisterende vejanlæg, aflaster den nuværende trængselsramte tunnel og minimerer afhængighed af eksisterende tunnel og bro. VVM-redegørelsen anslår at Egholm-motorvejen vil koste 6,5 mia, mens et ekstra tunnel-rør kan anlægges for ca. tre mia kr.

Aalborg Lufthavn sammenkædes nu med jernbanenettet. Aalborg er første by med systematisk indretning af Plusbusser (busbaner) i Danmark. Nordjylland bliver med regeringens sporskifte første region, hvor der sadles om fra en omfattende motorvejsudbygning.

Sådan bidrager vi markant til Danmarks grønne omstilling!

Venlig hilsen Mads Nikolajsen, Grenaa og trafikpolitiker i SF - som ville ønske, at forfatteren bag dette indlæg var: Mette Frederiksen, folketingsmedlem (Aalborg Øst) og statsminister (S).

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden