Bliver der stillet urimeligt høje krav til køreprøver?

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:47

Af Daniel Frank Nielsen

Bronzealdervej 28B, 8210 Aarhus V dfn-1992@hotmail.com

Stiller de motorsagkyndige urimelig høje krav til køreprøverne?

Det er ikke min påstand, at samtlige af Danmarks motorsagkyndige er urimelige eller dårlige mennesker, men at visse sagkyndige stiller urealistiske og endog urimelige, krav til eleverne under køreprøverne.

Jeg tog selv kørekort i 2011 og bestod køreprøven i andet forsøg. I juni bestod min 25-årige lillebror i Aalborg endelig sin prøve i 10. forsøg. I en periode på over et halvt år (inkl. corona-nedlukning) dumpede min bror ikke færre end ni køreprøver. Var det så min lillebror, som har haft meget svært ved at køre? Min brors kørelærer var fra starten tilfreds med min brors køreevner og forstår ikke, hvorfor min bror dumpede så mange gange. Der var endda en anden kørelærer henover for at vurdere, om min lillebror var kompetent nok. Da det heller ikke handler om nervøsitet, tyder det på, at visse sagkyndige stiller urimeligt høje krav. Dette får mig til at stille spørgsmålstegn ved Politiets håndtering af køreprøverne.

Formanden for Dansk Kørelærer Union, René Arnt, udtalte til DR (4.3. 2019), at et kørekort naturligvis ikke bare skal foræres væk, men at der på den anden side findes sagkyndige, der har ”en misforstået forståelse af formålet med køreprøven og jager mærkelige vejforhold og komplicerede steder.” Hovedpointen i nævnte artikel er, at der er stor forskel på de motorsagkyndige og hvor mange elever, som de hver især vælger at dumpe.

Min bror har også bemærket en stor forskel på de motorsagkyndige og de prøver, som disse hver især har bedømt. Det har indrømmet også været min brors egen fejl, at han dumpede nogle af prøverne. Dog var der eksempelvis en prøve, hvor en modkørende bil lavede en afgørende fejl og ikke holdt tilbage for min bror, hvilket medførte, at den motorsagkyndige måtte bremse og uden tøven valgte at dumpe min bror uden forbehold og uden kompensation.

Er det rimeligt, at en elev til køreprøven skal udfordres med svær trafik og samtidigt leve op til krav om nærved fejlfri kørsel? Hvor mange kørekortsindehavere vil kunne køre fejlfrit i indre by? Dette tyder på en krakilsk indstilling samt rigidt magtmisbrug blandt visse sagkyndige.

Jeg finder det ikke blot problematisk, at sådanne personer bestrider disse stillinger, men det er desuden en økonomisk belastning, at en elev skal dumpe så mange gange, især når det er under sådanne urimelige omstændigheder. Alt dette underbygger, at der stilles for høje krav til køreprøven.

Jeg vil anbefale en revidering af de retningslinjer, som de motorsagkyndige får udstukket fra ledelsen i Politiet. De motorsagkyndiges bør opfordres til i højere grad at huske det menneskelige aspekt ved køreprøven. Der tegner sig i hvert fald et problematisk billede af, at visse sagkyndige kører elever for hårdt til prøven i en sådan grad, at der kan tales om chikane. Køreprøverne bør ikke være så svære.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden