Debat

Borgmestre i selvsving over lukkede grænser

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Brian Andersen, Amagergade 13, 9000 Aalborg, brianandersen@outlook.dk

Jeg synes, at der går lidt selvsving i borgmesterudmeldingerne. Selvsving i forhold til at kræve, at grænserne for turisterne skal åbnes her og nu.

Det er selvfølgelig mest de borgerlige borgmester, der vil have åbnet grænserne, men jeg noterer mig, at Hjørring borgmester Arne Boelt (S) er med i klagekoret, og det forstår jeg så ikke. Men det kan selvfølgelig skyldes, at han ensidig tænker på turistindtægterne her og nu.

Men det bliver jo på bekostning af, at corona-situationen let kan komme til at gå i en forkert retning med mange flere smittede og dødsfald.

Tiden har vist, at Danmark for sent fik lukket grænserne. Den fejl skal vi alle lære af, så derfor skal det sidste tiltag i åbning af samfundet være at åbne grænserne for turister. Det vil etisk, moralsk og sikkerhedsmæssigt være bedst og billigst for alle, at staten fortsat understøtter turisterhvervet med direkte økonomisk støtte frem for en meget usikker åbning af grænserne. En åbning, hvor man ikke i samme grad kan teste og overvåge i et afgrænset område, nemlig hos de danske borgere, som bor og opholder sig i landet.

Vi har en utrolig dygtig og ansvarlig statsminister i Mette Frederiksen (S), som har truffet de rigtige beslutninger og dermed minimeret antal smittede med coronavirussen og ikke mindst antallet af dødsfald.

Jeg er sikker på, at Mette Frederiksen (S) i forbindelse med fortsat åbning af samfundet fortsat vil være i stand til at træffe de rigtige beslutninger og på rette tidspunkter. Derfor er jeg sikker på, at der ikke bliver åbnet for grænserne og dermed turister før sidst på året eller først i 2021. Det vil være rettidig omhu.

Et er, at Danmark holder grænserne lukket. Jeg er sikker på, at de andre lande også vil holde deres grænser lukket, og at åbning af grænsen i deres land vil være det sidste tiltage i den lange vej til at få åbnet hele samfundet. Dette selvom man i de sydeuropæiske lande lider meget mere under, at der ikke kommer turister, end vi gør i Danmark.

I øvrigt vil det jo være således, at danskerne herved vil lægge deres penge i Danmark, som turist i eget land og dermed holde turistbranchen i gang, samtidig med at man sikrer, at coranavirussen ikke kommer ud af kontrol.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.