Debat samfund

Coronavirus blot en begivenhed – lad os lære af den

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Søren Hindsholm,rektor, Nørresundby Gymnasium og Hf, Vangen 3, 9400 Nørresundby, s@hindsholm.dk.

VIRUS:”Verden bliver ikke den samme som før corona,” sagde statsministeren 6. april. Og ja, det er overraskende og anderledes at holde tale til jer over et videolink. Det havde jeg ikke set komme for et år siden. Alligevel vil jeg i dag fortælle jer at verden stort set er den samme før og efter Corona-epidemien når den til sin tid taber pusten.

Det lyder måske overraskende. Vi har jo siden den 11. marts levet anderledes. Virksomheder er lukket, en del har mistet deres job, og vi står med en stor regning.

Men lad os grave et spadestik dybere ned, lad os se på hvad der er sket de sidste måneder.

Så får vi øje på nogle konstante størrelse i vores kultur og samfund. Dem vil jeg nu pege på midt i corona-epidemien.

For det første har vi brugt en gammel og særlig europæisk opfindelse for at forstå og styre corona-smitten: Med matematik, biologi, bioteknologi, fysik og kemi har vi fulgt sygdommen og forudsagt dens udvikling. Med dem har vi fundet bedre behandlinger. Med dem håber vi at finde en vaccine. Uden naturvidenskab var vi endt i ren katastrofe. Sådan som historien viser os det er sket ved tidligere epidemier.

For det andet bruger vi vores særlige samfundsmodel til at styre samfundet og os selv. Fra europæisk og amerikansk statskundskab har vi en solid viden om hvordan man får et samfund til at virke med stærke institutioner: politi, kommuner, sygehuse, skoler. Og vores vestlige demokratiske tradition gør os til mere selvstændige og ansvarsfulde borgere.

Derfor opførte vi os alle sammen klogt. Vi fulgte de fælles regler myndighederne effektivt har givet os.

For det tredje ser vi i corona-tiden hvad vi har brug for. Fordi vi savnede det og opsøger det specielt, sommetider under særlige vilkår. Danmarks Radio arrangerede fællessang. Vi sang og hørte musik sammen selvom vi var alene. Der blev opført drama som videomøder. Der blev læst tekstbøger og hørt lydbøger. Medie-branchen og film-streaming-tjenesterne havde gode tider. Mange savnede deres idræt og gymnastik, de trænede hjemme på gulvet og løb ude.

Vi følger for det fjerde situationen i udlandet, Asien, Afrika, England, Tyskland, Frankrig, Italien, Sverige, USA.

Vi må bruge flere sprog og kulturforståelse.

Der var corona her og der og alle vegne, coronaen er her endnu, mere eller mindre, og det er bestemt specielt.

Men prøv at se på de fag jeg har nævnt: 14 gymnasiefag, og de er fra gymnasiets store fagområder - naturvidenskab, humaniora, samfundsvidenskab og idræt. 9 af dem har tilmed græske navne.

Det understreger den europæiske lærdomstraditions længde og styrke. Det viser at selv i denne specielle tid har vi mødt problemerne og skabt mening i vores liv med netop den fagrække og de værdier som vi har på et stx- og hf-gymnasium.

Nogen synes måske det lyder stolt og selvhævdende. Tjah. Jeg synes ikke man skal være selvhævdende. Det ser aldrig kønt ud. Men jeg synes godt stx- og hf-gymnasiet kan være stolt af sin fagrække og værdier.

Lærerne kan være stolte af det de har givet eleverne.

Eleverne kan være stolte over jeres eksamen og trygge ved fremtiden.

De har nemlig lært grundlæggende og slidstærke fag - Coronatiden viser os hvad de dur til.

Vi bliver fanget af det aktuelle, den sensationelle, det vi skal tage os af i dag eller senest i morgen.

Sådan er det også under corona-epidemien. Men indimellem skal vi give os tid til at hæve blikket. Vende det bort fra de enkelte begivenheder og se på historiens lange stræk. Hvordan er arbejdsfordelingen i hjemmet, hvordan spiser vi aftensmad sammen, hvordan går ejendom går i arv, hvordan vælger vi ledere, hvordan fordeler vi samfundets rigdom, hvornår opfattes vi som voksne og får eget job, hvordan vi fejrer familiebegivenheder som et bryllup eller en dimission og så videre.

Hvis vi ser på historiens lange stræk, er corona-tiden en anderledes begivenhed, der har været rigtig træls for jer; jeg har ærgret mig på jeres vegne, og jeg har beundret jeres energi og positive vilje til at få noget godt ud af sidste skoledag, hue-begivenhed og dimissionen i dag.

Bliv ved med det.

Men i det store perspektiv vil corona-tiden med tiden kun være en begivenhed.

Lad corona-tiden lære jer at der nemt kan ske noget uventet, at vi skal møde det uventede med mod, solid viden, sammenhold og nye ideer. Dem håber jeg I har nogen af!

Held og lykke med fremtiden, pas godt på jer selv og hinanden, med eller uden afstand.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.