De finansielle supermarkeder bør granskes

Af Anja Philip,formand, Forbrugerrådet Tænk, Fiolstræde 17 B, 1017 København K

ØKONOMI:Henover efteråret er det kommet frem, at Danske Bank og andre store banker i årevis uretmæssigt har opkrævet gæld fra nogle af deres fattigste kunder. Gæld som i mange tilfælde var forældet eller allerede betalt tilbage. Vi ved fra vores gældsrådgivning, at mennesker, der ender i inkasso med stor gæld til banken, er sårbare og har meget andet at slås med end privatøkonomien. Derfor er sagen en kæmpe skandale med store menneskelige konsekvenser.

Det har ydermere vist sig, at Danske Bank har instrueret sine medarbejdere i, at de skal vælge bankens egen ejendomsmæglerkæde Home for at undgå at forhandle om salæret, når forgældede kunders bolig skal på tvangsauktion. Det har betydet, at de sårbare kunder, der i forvejen lå ned, skulle betale ”overpris” til Home og dermed Danske Bank-koncernen.

Det er efter alt at dømme ulovligt. Ligesom det formentlig var, da Danske Bank sidste år viste sig at have solgt investeringsproduktet ”FlexInvestFri” til et større antal kunder, selv om banken måtte forvente, at kunderne ville tabe penge på det.

Sagerne peger på et helt grundlæggende problem i den måde, som den finansielle sektor har indrettet sig på. Banker, realkreditselskaber, investeringsforeninger, ejendomsmæglere, pensionsselskaber og forsikringsselskaber har organiseret sig i nogle gigantiske finansielle supermarkeder, hvor man samarbejder og sender kunderne rundt i lukkede kredsløb.

Umiddelbart må man forvente, at det vil svække konkurrencen i den finansielle sektor, når bankerne sender fx en potentiel huskøber direkte til deres egen ejendomsmægler, når der skal købes og sælges.

Når huset skal finansieres, kan kunden dirigeres direkte videre til koncernens realkreditselskab, der i øvrigt også kan tilbyde en husforsikring via forsikringsselskabet og desuden har et pensionsselskab og andre investeringstilbud, hvor man kan investere overskydende penge fra hussalget.

Det sker alt sammen uden at kunden forlader koncernen og uden, at forbrugeren reelt har mulighed for at gennemskue, hvad der er rådgivning, og hvad der er salg.

Modellen giver bankerne stærke incitamenter til at handle i koncernens interesse fremfor kundens, og der er brug for, at vi nu får en uvildig undersøgelse af, hvad det betyder for forbrugerne og for samfundsøkonomien, at disse finansielle supermarkeder sender forbrugerne rundt i en salgs- og gebyrkarrusel, som kan være svær både at gennemskue og stige af.

Derfor foreslår vi, at erhvervsministeren nedsætter et udvalg, der undersøger området og kommer med anbefalinger til, hvad man kan gøre ved de betydelige interessekonflikter, der tilsyneladende stortrives mellem forbrugernes og de finansielle supermarkeders behov.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden