DEBAT Politik

Demokrati er forskellighed og mangfoldighed – det må vi ikke miste

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Ole Stavad, regionsrådsmedlem (S), formand for Udvalg for Regional Udvikling, Kirsten Holcks Vej 8, 9460 Brovst ole@stavad.dk

”Den tid, hvor politiske partier er folkebevægelser, er omme” er Kristian Thulesen Dahl citeret for i NORDJYSKE (7.2.). Udtalelsen faldt på Hasseris Gymnasium, som startede det nye år med at diskutere demokrati, sammen med inviterede politikere og 600 elever. Stor ros til rektor og gymnasiet for det initiativ.

Desværre har Kristian Thulesen Dahl alt for meget ret. Ja, til tider opleves det nærmest, som om det er en smule odiøst at være medlem af et politisk parti, selv om det er hele fundamentet for vort demokrati. Måske er det dansk demokratis største udfordring, der kan udvikle sig til en reel krise.

Medlemskredsen i de politiske partier bliver stadig mindre og medlemmerne ældre. Det oplever vi massivt lige nu, hvor alle partier er i gang med at finde kandidater til de kommende valg til kommunalbestyrelse og regionsråd. Der er bestemt ingen kø for at stille op til kommune og region, hverken hos medlemmer eller hos ”åndsfæller”, som vi griber fat i for at opfordre til at melde sig ind og stille op.

Det betragtes ikke længere som ”en ære” at blive opfordret til at stille op. Sådan oplevede jeg det var, da jeg i 1974 for første gang blev opstillet til kommunalbestyrelsen for Socialdemokratiet i Brovst som nr. 11 på listen – kun 24 år gammel. Jeg fik to stemmer. Året efter blev jeg opstillet som folketingskandidat og blev fem år senere medlem af Folketinget. Al begyndelse er vanskelig – også i politik.

Mangel på kandidater til kommuner, regioner, Folketinget og EU, skaber en risiko for, at vore folkevalgte organer bliver for ensidigt sammensat. At mangfoldigheden mangler. Det er vigtigt, der altid er folkevalgte, som man oplever at kunne ”spejle sig i”. At man føler sig repræsenteret. Når der tales så meget om ”politikerlede” og mangel på tillid til politikere, tror jeg også, det skyldes mangel på ”forskellighed”. Der er for mange, der har svært ved at kunne ”spejle sig” i vore folkevalgte.

Som Marianne Jelved så klogt har sagt det: ”En politiker er bare en vælger, der er blevet valgt”. Og det er jo rigtigt. Derfor har vi også brug for, at langt flere vælgere og borgere er parate til at stille sig til rådighed for et politisk arbejde og ansvar. Demokratiet har brug for ”forskellighed” hos vore valgte politikere. Vi mangler også ”typerne” som Jens Risgaard Knudsen, Inge Krogh, Erhard Jacobsen og Kresten Poulsgaard. De satte også kolorit på den politiske debat. Nogle kaldte dem ”originaler”, men hvem ville vælger et maleri i kopi, hvis man i stedet kunne vælge originalen?

Derfor min stærke opfordring til, at langt flere melder sig ind i det politiske parti, hvor man føler sig mest hjemme. Og meget gerne også er parate til at stille op til valg og blive en del af den demokratiske debat med ansvar. For demokratiet, er det helt afgørende, at der på partiernes lister er opstillet kandidater, som man kan spejle sig i, og som man har tillid til. Demokrati er forskellighed og mangfoldighed. Det må vi ikke miste.

Det har alle partier brug for. Også når vi i det kommende år skal finde kandidater til valgene til kommuner og region. Det politiske arbejde er utroligt spændende, og man får lov at arbejde sammen med fantastiske mennesker – både folkevalgte og embedsmænd. Det har været det mest fantastisk i mit liv – også selv om det til tider har medført knubs og masser af kritik, men sådan må det være, når man vælger at tage ansvar. Som folkevalgt skal man ikke være nærtagende.

Et godt demokrati er ikke nogen selvfølge. Det har vi alle sammen et ansvar for. Det er også dit ansvar. Sig til. Vi er mange i alle partier, der vil gerne støtte og hjælpe dig på vej med dit bidrag til et mangfoldigt folkeligt demokrati.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.