Demokrati ved at løbe af sporet i sag om Limfjordsforbindelse
Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:38
Af Anders Wested, Trafikalt Folkeparti, Lindegården 38, 9400 Nørresundbyanderswested@live.dk
FORBINDELSE: Debatten om en 3. Limfjordsforbindelse er gået lidt i stå, dels fordi corona har taget opmærksomheden, dels fordi alle venter på Vejdirektoratets opdatering af VVM-undersøgelsen for en vestlig 3. Limfjordsforbindelse, som nok kommer her til efteråret.
VVM fra 2011 var den store rapport, som skulle danne grundlag for bl.a. valg af linjeføring. Her blev tre linjeføringer undersøgt. Den endelige linjeføring er stadig ikke besluttet i Folketinget, kun aftalt i korridorerne. På trods af dette har en række magtfulde mænd besluttet, at demokratiet i den henseende er ligegyldigt. De vil have motorvejen placeret vest om Aalborg, og regner med at have flertal for dette, den dag det skal besluttes i Folketinget.
Derfor har de kun fundet det nødvendigt at bruge penge på at opdatere VVM for den vestlige forbindelse.
Forældelsen af VVM har været en sten på vejen mod deres projekt – en motorvej over Egholm. De skal bare have denne sten væk. De er på ingen måde oprigtigt interesseret i at afdække, om det stadig er klogest at bygge forbindelsen vest om byen. De magtfulde mænd har besluttet, at debatten den ondelyneme er slut, selv om lovgivningen kræver, at debatoplægget opdateres. Man må så spørge, hvorfor lovgivningen dog kræver dette, hvis ikke oplægget skal bruges til en debat?
Nå. Hvis ellers vi antager, at Vejdirektoratet laver et stykke hæderligt arbejde, kan vi modstandere af Egholm-motorvejen i det mindste håbe, at det vil fremgå tydeligt af den nye rapport, hvis den vestlige linjeføring alligevel ikke er så god som først antaget.
Meget tyder på, at den ikke er det. Frem for alt fordi en fremskrivning af trafiktallene viser, at den ikke vil aflaste den nuværende tunnel godt nok. Gør den ikke det, vil køerne ved Limfjordstunnelen fortsætte. Det giver i sig selv en dårligere forrentning. Skal køerne væk, må man efterfølgende alligevel bygge en ny Limfjordsforbindelse i byens østlige del. I så fald bliver den samlede anlægspris for to nye forbindelser så høj, at forrentningen går mod minus.
På www.en-3-limfjordsforbindelse.dk kan man se en lokal trafikeksperts grundige analyse af dette.
Der er al mulig grund til at vurdere alternativet – at bygge et ekstra rør nær den nuværende tunnel, som øger kapaciteten med 50 pct. Balancen kan tippe, hvis den vestlige forbindelse viser sig at være dårligere samtidig med, at den østlige forbindelse viser sig at være bedre. Det sidste er hemmeligt.
Vi afventer nu, om Vejdirektoratet laver et stykke fagligt forsvarligt arbejde hvad angår den vestlige forbindelse - som de har fået besked på at undersøge som den eneste. Eller om Vejdirektoratet starter med facit: at Egholm-forbindelsen skal have en høj forrentning, og regner baglæns for at få dette til at ske ved at hugge en hæl og skære en tå alle de steder, hvor talstørrelser baseres på et skøn. Det bliver også spændende at se, om alle de relevante kritikpunkter tages i betragtning, eller om nogen udelades, f.eks. afledte omkostninger ved trafikøer forårsaget af de mange uheld.
Personligt har jeg svært ved at forestille mig, at en hæderkronet institution som Vejdirektoratet tør gå ud i offentligheden og indrømme, at deres prognoser fra 2011 ikke holdt stik, og at de nu vil anbefale den modsatte linjeføring. Men jeg håber da på en ærlig rapport. En sådan rapport har normalt en lokal følgegruppe. Mig bekendt sidder der ingen modstandere af Egholm-forbindelsen i denne følgegruppe. Det er ikke godt.
Jeg gætter på det resultat, at en vestlig forbindelse får en lavere men dog acceptabel forrentning, fordi anlægsprisen pludselig bliver mindre. Dette skyldes, at man generelt har nedsat den procent, der skal være i reserve for det tilfælde, at budgettet ikke holder. Dette giver en fordel for en vestlig linjeføring, men ville sandelig også give det for en østlig, hvis man tillod en genberegning af denne. Og det gør man så ikke.
Herefter mangler kun det beskidte politiske arbejde med at få sagen igennem i folketinget - det kommer nok som en tyv om natten med tavse politikere som har indgået skjulte handler med kolleger fra andre landsdele og uden egentlig debat om, hvor vidt vejen overhovedet er hensigtsmæssig.
Jeg og en masse andre har klaget til Ombudsmanden over beslutningsprocessen i denne sag. Det, der sker, er et tegn på, at det danske/nordjyske demokrati er ved at køre af sporet, og at der er blevet dannet en slags alliance mellem primært socialdemokratiske politikere og erhvervsinteresser, som reelt tager beslutningerne ved at forhindre, at befolkningen får sandheden at vide, f.eks. om dette milliardprojekt. Afsporingen af demokratiet er jeg faktisk endnu mere bekymret for, end for Egholm-motorvejen.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.