Det er et problem, at adgangskravene på flere videregående uddannelser er så høje
Opdateret 20. maj 2022 kl. 12:14
Af Søren Valgreen Knudsen, folketingskandidat (S), Stengade 10, 5-29, 9000 Aalborg, soeren.v.knudsen@gmail.com, www.stemsøren.dk
Det er et problem, at adgangskravene på flere videregående uddannelser er så høje, at bare en enkelt dårlig karakter kan afgøre, om man kan komme ind.
Det skaber en usund nulfejlskultur, som vi skal have gjort op med. På den anden side er jeg fast tilhænger af, at flid og dygtighed skal belønnes.
Det er derfor svært at finde et optagesystem, som både er retfærdigt og som sikrer motiverede og fagligt dygtige studerende. Et rent karakterkrav skaber en usund nulfejlskultur, mens at det nuværende kvote-2 giver plads til, at man kan charmere sig ind på bekostning af dem som har slidt.
Derfor synes jeg at det forslag, som SF’s Jacob Mark har fremlagt, er det bedste bud på en ordning, der kan tage noget af presset af de unge, samtidigt med at der fastholdes et krav om en høj faglighed.
Forslaget er, at der skal lægges et loft over adgangskvotienten, så alle uddannelser, der har adgangskrav på 10 eller derover, i stedet skal tilbyde en optagelsesprøve til elever med et snit over 10, hvis der er flere ansøgere end pladser.
Hvis du har over 10 i gennemsnit fra din ungdomsuddannelse, så har du også det faglige niveau de kræver at gennemføre en uddannelse til f.eks. læge.
En prøve vil derimod fokusere på egnethed i form af motivation og modenhed, og i nogle tilfælde (for eksempel forhåbentligt i lægefaget) også på mål om empati og kommunikation. Samlet set vil disse krav give nogle rigtigt gode studerende og professionelle i den anden ende.
Jeg kan se mange gode ting i dette forslag og håber og opfordrer klart Socialdemokratiet til at arbejde videre med det.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.