DEBAT Uddannelse

Det er ikke gymnasieeleverne, der har skabt ødelæggende fokus på karakterer - men politikerne

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Knud Hassing Povlsen, fhv. overlærer, Hellevangen 2, 9210 Aalborg SØ. knudhassingpovlsen@gmail.com

POLITIK:Studenter med de højeste karakterer fra de gymnasiale uddannelser søger i høj grad ind på de samme fire videregående uddannelser. I et notat fra Uddannelses- og Forskningsministeriet fremgår det, at 30 procent af studenterne med et gennemsnit på 9,1 eller derover fra gymnasiet søgte ind på enten medicin, jura, statskundskab eller psykologi som deres førsteprioritet i 2019.

Blandt den samme gruppe ansøgere med høje karaktergennemsnit fra gymnasiet var det blot fem procent, der søgte ind på uddannelser til folkeskolelærer, sygeplejerske, pædagog eller socialrådgiver. (NORDJYSKE 12.2.)

Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen mener på baggrund af notatet fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, at når en stor del af de dygtigste unge klumper sig sammen på fire uddannelser, er det et udtryk for uddannelsessnobberi. (Berligske.dk 11.2.) Uddannelses- og forskningsministeren lader sig tilsyneladende ikke distrahere af kendsgerninger. Tværtimod!

Det er jo ikke gymnasieeleverne, der har skabt den ødelæggende fokus på karakterer, men politikerne bag Christiansborgs tykke mure. New Public Management (NPM)-konkurrencestatens politisk topstyrede anti-faglige skole- og uddannelsessystem udkonkurrerer sig selv indefra – fra top til bund…

En ny rundspørge om arbejdsmiljøet blandt medlemmerne af Dansk Magisterforening viser, at danske universiteter er gennemsyret af mistillid! Hver fjerde forsker stoler ikke på ledelsen. (information.dk 11.2.) Ledelsesbeslutninger ”erstatter” dialogen! I folkeskolen er lærerne via tvangsloven nr. 409 kørt helt ud på et nedlagt sidespor.

Politikerne og KL alene vide, hvad der tjener til folkeskolens og elevernes bedste. Lærernes praksis underkendes. Sådan! 10.000 nedlagte lærerstillinger på 10 år udstiller folkeskolens ophørsudsalg.

Der er altså ikke tale om uddannelsessnobberi, som uddannelses- og forskningsministeren hævder. Tværtimod er der tale om en udstilling af den fallerede uddannelsespolitik, som igen, igen har scoret et iøjnefaldende selvmål. De studerende har ikke handlet forkert, men ”bare” gjort, hvad politikerne ønskede og besluttede. Nu er ”dette” reduceret til uddannelsessnobberi og egoisme! Jeg dømmer ikke de utroværdige uddannelses- og skolepolitikeres evige hovsaløsninger og pinlige bortforklaringer. De dømmer sig selv!

Adgangskrav har ført til, at studerende fokuserer på karakterer og fine uddannelser. Ifølge formanden for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS), Martin Mejlgaard, begynder uddannelsessnobberiet, når man sætter adgangskrav til gymnasiet, der er højere end på erhvervsuddannelserne. Martin Mejlgaard pointerer, at ”et stort politisk flertal har lavet en lovgivning, der gør, at karaktererne fylder meget”. (jp.dk 12.2.) Enig!

Formanden for Danske Professionshøjskoler, rektor Stefan Hermann, ærgrer sig over, at studenter med høje gennemsnit fravælger professionsuddannelserne.

Stefan Hermann fastslår i modsætning til uddannelses- og forskningsministeren, at der ikke kan herske nogen tvivl om, at mange unge vælger helt rationelt i forhold til, hvad der giver adgang til prestige, magt og økonomiske muligheder. (folkeskolen.dk 12.2.)

Den fallerede uddannelsespolitik rammer velfærden og velfærdsuddannelserne.

Hvorfor skal unge, der har andre og bedre muligheder, spilde tiden med professionsuddannelserne, når politikerne med Stefan Hermanns ord de sidste 15 år ikke for alvor har satset på pædagog-, lærer-, sygeplejerske- og socialrådgiveruddannelserne?

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.