DEBAT Nordjylland

Det er træls, at der er blevet sået tvivl om rute 26/34

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Lauge Larsen, regionsrådsmedlem (S), Refshammervej 32, 7900 Nykøbing Mors lauge.larsen@rn.dk

Det er træls, at der er sået tvivl, om regionen prioriterer en udbygning af rute 26/34.

I det oplæg til ny regional udviklingsstrategi, der er sendt i høring, står der ordret:

“Kerneinitiativerne er identificeret gennem dialog med centrale samarbejdspartnere og drejer sig om følgende:

- Etablering af en 3. Limfjordsforbindelse

- Optimering af regional togdrift

- Teknologipagt om stærke tekniske kompetencer

- Styrkelse af uddannelsesmuligheder og kompetenceudvikling i alle dele af Nordjylland

- Cirkulær økonomi

- Strategisk energiplanlægning”.

Denne formulering har på Mors og Thy skabt tvivl om opbakningen til udbygningen af rute 26/34. Meningen fra regionens side har været kun at tage de to øverste prioriteter inden for hvert område med i RUS’en.

Det er vigtigt at slå fast, at rute 26/34 er en del af de tre topprioriteter i den eksisterende mobilitetsstrategi, der er godkendt politisk af KKR, Regionsrådet og Kontaktudvalget.

Derfor mener jeg, det vil være på sin plads, at det også bliver skrevet ind i den endelige udviklingsstrategi.

Det kan ikke siges for tit, at netop rute 26/34 er af afgørende betydning for udviklingen i Thy og på Mors. Meget mere betydningsfuld end alle mulige tilskudsordninger.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.