Det er vigtigt at slippe corona-styringen igen
Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:36
Af Peter Michael Lauritzen, Henrik Rungs Vej 6, 9900 Frederikshavn, pmlauritz@gmail.com
Jeg har flere gange rost Mette Frederiksen, regeringen og Folketinget for at have klaret den akutte krise i forbindelsen med covid-19-pandemien. Resolut handlekraft 11. marts var det klogeste, man kunne gøre. Ingen kender fremtiden, før den er kommet – og så kan det være for sent!
Det tyder på, at det var direktør for Statens Serum Institut, Kåre Mølbak, der pressede hårdt på, for at denne beslutning om delvis nedlukning af Danmark blev truffet.
Nu er vi i gang med den svære genåbning af det danske samfund. Og mottoet har været: gradvis kontrolleret og forsigtig genåbning. Klogt.
Men der kommer jo altid et punkt, hvor ansvarligheden og forsigtigheden bliver udfordret. Jeg synes, at dette punkt er nået nu.
Statsministeren har en nærliggende risiko for at komme til at spille rollen som den overbekymrede ”pylremor”. Hun har mange gange takket den danske befolkning for at vise ansvar, og at det gensidige tillidsforhold mellem befolkning, myndigheder og magthavere er fuldstændig afgørende. Enig - ind til det punkt, hvor mistilliden sandelig også er en nødvendig indstilling over for magthavere. I politik skal man ikke bare have tillid.
Risikoen nu er, at statsministeren detaljestyrer genåbningen så detaljeret, at det bliver komisk eller decideret latterligt.
Jeg kan ikke se den store fornuft i, at statsministeren vil ”bestemme”, hvornår en bryllupsfest skal slutte. Det var fint at tage styringen i marts, men det er altså også vigtigt at kunne slippe styringen igen.
Er Tyskland, der har åbnet grænserne til hele Europa, så meget dummere, så meget mere uforsigtige end os, der kun tør åbne til Norge, Island og Tyskland? Man tør vel tro på, at de fleste ikke er idioter – og altså voksne mennesker, der kan tage fornuftige beslutninger på egen hånd. Det tør man vel?