Det skal være dyrt at tage levebrødet fra folk

Af Karsten Lauritzen,folketingsmedlem (V), formand for Venstres folketingsgruppe, fhv. minister, Folketinget, Christiansborg, 1240 København K, karsten.lauritzen@ft.dk

I mandags blev der fra politisk hold sat et foreløbigt punktum i sagen, der tog sin begyndelse 4. november. Sagen, hvor regeringen med statsminister Mette Frederiksen i spidsen - uden lovgrundlag og med et hurtigt fingerknips - tvang de danske minkavlere til at aflive alle deres mink. Bad dem om at aflive deres livsværk med tabte arbejdspladser og omsætning til følge.

Mandag aften blev der således indgået en aftale om erstatningen til minkavlerne, der har ventet flere måneder på en afklaring. En aftale, som vi af hensyn til minkavlerne gerne så var faldet på plads tidligere, men det lod sig ikke gøre – regeringens udspil var simpelthen uacceptabelt: de lagde op til, at erstatningen til minkavlerne var mindre end halvdelen af, hvad minkavlerne skønnes at have i gæld relateret til minkproduktion.

Venstres tilgang i forhandlingerne har været at sikre minkavlerne en fuld og hel erstatning, hverken mere eller mindre.

Minkavlerne skal hverken forgyldes eller efterlades i gæld.

Vi har sikret en markant bedre model for erstatning og hjælp til at komme videre.

Det leder mig videre til aftalens pris. For den er dyr. Men den er også rimelig.

Personligt havde jeg foretrukket, at statsministeren ikke på et pressemøde havde truffet så vidtrækkende en beslutning, som det er at lukke et helt erhverv, uden at have hverken fagligt grundlag, eller lovhjemmel. For en regering skal det hverken være let eller billigt at nedlægge en hel branche.

Selvom Enhedslisten er regeringens støtteparti, har vi trods alt stadig privat ejendomsret, og det skal være dyrt for staten at fratage borgere deres livsværk og levebrød.

I Venstre mener vi ikke, at den enkelte minkavler skal efterlades med regningen for regeringens fejlagtige ageren, og derfor skal de naturligvis modtage en ordentlig erstatning, og ikke det fejlskud, regeringen kom til forhandlingsbordet med.

Havde regeringen og Mette Frederiksen ageret anderledes i mink-sagen, havde regningen også været en helt anden. Så havde én overilet handling ikke kostet både tusindvis af danskere deres levebrød, og statskassen op mod 18,8 milliarder kroner.

Jeg håber, at de danske minkavlere nu kan komme godt videre. Og jeg håber, at vi aldrig igen skal være vidner til en tilsvarende politisk intervention i en helt uforvarende branche.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Breaking
Afsløring: Ansatte risikerede at styrte i døden på kriseramt nordjysk teater
Luk