Egholm-forbindelse bliver livsnerve for hele landet
Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:53
Af Jørgen Winther Johansen,Hobrovej 42, 9530 Støvring, jgwinther@gmail.com
EGHOLM-FORBINDELSE: Trafikekspert Anders Wested, jeg tror, at mange abonnenter er ved at være godt trætte af dine indlæg om krydsning af fjorden. Du vil ikke have en Egholmforbindelse. Det har vi fattet, men linjeføringen er fastlagt. Det er kendsgerningen. Dine beregninger over, hvad der kan betale sig, holder ikke. Den ene dag vil du have et ekstra rør. Hvordan vil du have det passet ind med en tosporet motorvej ned gennem Gug? Vil du fjerne huse? Den næste en tunnel ved Dannebrogsgade og så en ved Vester Fjordvej, hvor jeg kommer fra og har kommet meget. Hvad med en færge fra den gamle vandflyverplads og over til den gamle andelscementfabrik? Var det en idé?
Jeg er gammel, forhenværende erhvervschauffør og var en af de første, som kom gennem den nye tunnel i 1969. Der var masser af plads, og det var der pludselig på Vesterbro, over broen og både på Vesterbrogade og Thistedvej i dag er det hele et kaos.
Den ny forbindelse over Egholm er tiltrængt. Kommer der til at køre 30.000 biler i døgnet, vil det aflaste den gamle motorvej og hele den indre by. En frakørsel på Egholm med en rasteplads kan gøre øen attraktiv med en hængebro monteret på motorvejsbroen ligesom kulturbroen over Egholm til Nørresundby for gående og cykelister. Erhvervslivet skriger på forbindelse.
Bilisterne betaler 10,461 milliarder i vægtafgift om året, så pengene kan nok findes et sted.
Det er jo en livsnerve for hele landet og ikke kun for modstanderne i byen.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.