DEBAT Limfjordsforbindelse

Egholm-motorvej overhalet af udviklingen

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Louise Faber, Ida Maries Vej 16, 9000 Aalborg og Karin Mette Petersen Annebergvej 63, 1., 9000 Aalborg, borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjenkpkarinmette@gmail.com

EGHOLM-FORBINDELSE:Hjemmearbejds-boom viser, at flere motorveje er en gigantisk fejlinvestering.

Nogle gange overhaler udviklingen selv de mest standhaftige politiske dogmer.

Det er for eksempel sket nu, hvor alle med kontorarbejde og i undervisning m.m. har været tvunget til at arbejde hjemme i to måneder eller længere.

Det standhaftige politiske dogme består i, at samfundet må bygge flere motorveje for at gøre plads til flere biler, så flere kan pendle endnu mere til arbejde. Bilismen er blevet et argument for sig selv, fordi flere biler taler for mere bilisme. Dermed låser dogmet vores handlemuligheder.

Det har nu vist sig, at flere motorveje slet ikke er nødvendige. Og langt værre, at det vil være en gigantisk fejlinvestering at bruge milliarder og atter milliarder af vores fælles skattekroner på flere motorveje.

Perioden med hjemmearbejde har demonstreret, at trængslen på vejene, stressen bag bilrattet og de mange tabte fritidstimer i bilkøer sagtens kan blive fortid. Hvis vi bliver enige om det på arbejdspladserne og på uddannelserne.

Læren af corona-perioden er, at meget arbejde med fordel kan udføres på hjemmekontorer flere dage om ugen. Ligeledes kan møder afholdes digitalt. Nogle firmaer har ligefrem erfaret, at medarbejderne arbejder mere effektivt derhjemme. Også medarbejderne er vilde med det.

Epinion har for TDC spurgt 940 kontoransatte, skrev dr.dk (8.5.).

62 procent af dem ønsker, at muligheden for hjemmearbejde i fremtiden bliver gjort nemmere, og at digitale møder minimerer spildtid.

Men vi har stadig behov for jævnligt at møde vores kolleger, chefer og kunder og samarbejdspartnere ansigt til ansigt. Den direkte menneskelige kontakt har værdi. Den behøver dog ikke foregå så ofte som før, men mere fleksibelt til gavn for en mere bæredygtig udvikling af vores samfund.

Efter vores opfattelse vil et fornuftigt mix være at lave aftaler på arbejdspladserne om mellem en og dages dages hjemmearbejde om ugen, afhængigt af opgavernes karakter.

Vi skal arbejde hjemme en større del af ugen, så vi alle sammen skærer ned på transporttiden. På den måde sparer samfundet penge, vi skåner naturen og dyrearterne, vi nedbringer transportens CO2-udledning i tråd med klimamålene, og borgerne får mere fritid, der kan bruges på familie, venner og interesser. De mange timers pendling i bil får trafikanterne ikke noget for, men kan bare lægge dem til arbejdstiden.

Vejdirektoratet, derimod, omregner kø-tid i bilerne til tabte milliarder. Det er for Vejdirektoratet et argument for, at det kan betale sig at investere i flere motorveje. Men disse tabte milliarder er fiktive, når det gælder pendling. Lønmodtagerne bruger jo deres egen fritid på pendling, ikke deres arbejdstid. De timer kan ikke omsættes til statslige indtægter; det er luftpenge, der aldrig udmønter sig i indtægter, hverken i borgernes regnskaber eller i nationalregnskabet. Det er bare spildtid.

Vi afviser, at pendlernes sparede kø-tid er en ”indtægt”, der gør det rentabelt at etablere mere infrastruktur. Infrastrukturen skal forsat betales af statskassen og derfor vores alle sammen dyrebart tjente lønkroner. Optjent på arbejdspladsen, når vi ikke transporterer os eller sidder i kø. Den investering er helt unødvendig, hvis vi bare planlægger vores arbejdsliv noget smartere og lærer af coronatiden.

Flere motorveje medfører kun en lang række ulemper og ingen forbedret livskvalitet.

Corona har – ganske uventet - vist os en helt gratis måde at fjerne trængsel og unødvendig kø-tid i biltrafikken på, med få omkostninger for arbejdspladserne og for staten, men til gavn for livskvaliteten for os alle.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.