Er det en politisk løsning – eller bare polemik, Laustsen?

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:51

Af Karsten Lauritzen, folketingsmedlem (V), formand for Venstres folketingsgruppe, fhv. minister, Folketinget, Christiansborg, 1240 København Kkarsten.lauritzen@ft.dk www.facebook.com/stemlauritzen

LAUSTSEN: Jeg har aldrig haft en penneven, og troede egentligt også, at jeg havde nået en alder, hvor den slags var blevet udskiftet med andre måder at kommunikere på.

Selv er jeg, indrømmet, mest til den helt gammeldags samtale.

Det er, siger min erfaring mig, både den rareste og mest konstruktive måde at gå til andre mennesker – personligt såvel som i politik.

Jeg kan dog forstå, at min kollega Bjarne Laustsen fortsat insisterer på at kommunikerer pr. brev her i avisen og tilmed på noget polemisk manér (7.2.).

Derfor et sidste brev til dig, Bjarne, inden jeg må insistere på, at du kigger forbi, hvis du altså er interesseret i at løse problemet med dobbeltbeskatningen af dem, der har arbejdet på Sessan og Stena Line.

Hvis du alene vil føre politisk skyttegravskrig, så tvivl om Venstres politik og beskylde mig for at have ført Folketinget bag lyset, hvilket må siges at være en ret alvorlig anklage, så må det stå for egen regning.

Apropos at føre bag lyset, så skrev du i samme debatindlæg, at provenuet var på 60 mio. kr., men jeg tror ikke lige, at du fik nævnt, at jeg rent faktisk foreslog dit parti at ændre beskatningen for søfolkene i Frederikshavn. Det var du ganske givet for, men dit parti, Socialdemokratiet, ønskede ikke at bakke op.

Vi to, Bjarne, har jo ikke 90 mandater, nærmere to, så jeg finder det ærligt talt en smule meningsløst, at du kaster så meget energi i debatindlæg, når du rent faktisk har muligheden for at løse problemet.

Du sidder trods alt i Folketinget, og så tilmed for regeringspartiet.

Man fristes til at tro, at det ikke handler om at finde en løsning, men om at fiske stemmer blandt de berørte.

Det skal du selvfølgelig have mulighed for vise ikke er rigtigt, så jeg vil gerne her i avisen love dig, at hvis du kan få Morten Bødskov til at fremsætte et lovforslag, hvor vi løser udfordringerne med dobbeltbeskatningen, som du virker til at være meget optaget af, så vil hele Venstre med glæde bakke op.

Når det er gjort, kan vi måske sammen begynde at fokusere på andre nordjyske problemstillinger som den tredje Limfjordsforbindelse, hvordan vi sikrer gode nordjyske arbejdspladser, og hvordan vi sikrer os, at det også i fremtiden er attraktivt at bosætte sig i vores dejlige landområder.

Jeg ser frem til at høre fra dig, når du har fået overbevist din minister. Du kan bare skrive en mail.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden