DEBAT Limfjordsforbindelse

Er Egholm-linjeføringen den bedste løsning?

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Jørgen Bing, byrådsmedlem (SF) i Hjørring, Stensskovvej 127, 9830 Tårs, joergen.bing@hjoerring.dk

EGHOLM-FORBINDELSE:En politisk alliance med bl.a. Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen og regionrådsformand Ulla Astman i spidsen, slår fortsat til lyd for, at en tredje Limfjordsforbindelse skal anlægges vest om Aalborg – og over øen Egholm.

Argumenterne baserer de på en VVM-redegørelse, der er over otte år gammel. Derfor skal den nu også opdateres.

Men det er jo i den forbindelse fuldstændig absurd, at man så ikke laver en VVM, hvor også østforbindelsen (et tredje tunnelrør) bliver belyst. Det virker ærlig talt som politisk fifleri. Der er tale om en meget stor samfundsmæssig investering – så den endelige beslutning skal selvfølgelig tages på et fuldt oplyst grundlag.

I forvejen regnes vestforbindelsen for at være cirka dobbelt så dyr som østløsningen. Sidstnævnte vil også kunne stå færdig tidligere og således hurtigere afhjælpe de akutte flaskehalsproblemer.

Beregninger har også vist, at en vestforbindelse kun vil aflaste tunneltrafikken med ca. 17 pct. (og at trafiktætheden i øvrigt vil stige med to pct. pr. år).

Siden den første VVM er der også sket en meget stor byudvikling i Aalborg og Nørresundby – bl.a. regnes Stigborgs Brygge med at få 8000 nye beboere – ligesom Aalborg Øst med universitet og supersygehus vil medføre en øget trafikbelastning i den østlige del af byen.

Endelig er der hele miljø- og naturvinklen, som en vestforbindelse rimer rigtig dårligt med. Og hvad med det rekreative?

Hvordan vil kommende generationer vurdere en beslutning om, at dén landlige og idylliske, bynære oase, som Egholm i dag udgør (og som er en af verdens største rastepladser for lysbuget knortegås), får plastret en motorvej hen over sig? Både byplanlæggere og fremtidsforskere må korse sig.

Lad nu trafikminister Benny Engelbrecht bringe lidt hæderlighed og åbenhed ind i beslutningsgrundlaget. Lad os få en up-to-date-VVM, der belyser alle de relevante muligheder for en linjeføring.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst