Er Folkekirken en party-starter eller grundlaget for menneskeliv?

Af Hanne Dahl, sognepræst i Budolfi Kirke, kandidat til bispevalget i Aalborg Stift, C.W. Obels Plads 18, 9000 Aalborg

FOLKEKIRKEN:Det handler om Folkekirkens selvforståelse: Skal vi se os selv som party-starter eller grundlag for menneskeliv?

Det sidste år har været et samfundsmæssigt eksperimentarium.

Vi har i stort set alle sammenhænge skullet lære nyt. Nye måder at mødes på. Nye måder at arbejde på. Nye måder at gå i skole. Og ja nye måder at holde gudstjeneste på.

Vi har igennem en længere periode i Folkekirken være underlagt en restriktion om, at gudstjenester og kirkelige handlinger helst kun skulle vare 30 minutter.

Det har vi så gjort og har dermed øvet os i at skære ind til benet.

Vi har slebet på salmerne, filet på ritualerne og slugt en masse ord i stedet for at spytte dem ud som prædiken.

Denne øvelse har absolut ikke været skadelig. Tværtimod, vi har haft godt af at veje alt på en guldvægt.

Derfor er det naturligt, at man nu debatterer om der skal holdes flere korte gudstjenester.

For min skyld kan vi gerne udvide Folkekirkens palet med endnu et tilbud: ”Den korte gudstjeneste”. Den findes jo allerede i mange former rundt omkring i det kirkelige landskab som: Aftensang søndag eftermiddag. Eller fyraftensgudstjeneste i hverdagen.

En af mine kolleger i Hjallerup havde stor succes med at lave Blå tim som en meditationsgudstjeneste.

En anden i Margrethekirken har lavet Ulvetime for børnefamilier. For slet ikke at tale om alle de andre specialtjenester vi laver, som typisk varer under en time.

Når jeg hermed har tilsluttet mig tanken om, at vi kan lægge en kort tjeneste på hylden som et tilbud blandt mange. Vil jeg gerne udvide debatten.

For corona-tiden har vist os andet end en efterspørgsel på korthed.

Den har vist os, at helt almindelige folkekirkemedlemmer, dem, der er flest af. Dem, der kommer til jul og når der ellers er begivenheder i familien; dåb, konfirmationer, bryllupper og begravelser.

Disse vores helt almindelige brugere har efterspurgt lige præcis kirkelige handlinger.

I Budolfi Kirke, hvor jeg er præst, oplevede vi som de fleste andre steder en byge af aflysninger.

I første nedlukning fordi at kirken var lukket for alt andet end det - man kunne betegne som ”nødhandlinger” – kirkelige handlinger der ikke kunne udskydes.

Men da folk så lige havde sundet sig lidt, og kirken gradvist blev åbnet.

Så kom de igen og efterspurgte lige præcis den vare, som den kirkelige handling var.

Vi havde par, der adskillige gange havde udskudt den store bryllupsfest, men så endte med at sige: Nu vil vi altså giftes!

De blev gift i små selskaber, delte måske en flaske bobler på torvet og gik så hjem for at spise sammen med forældrene.

De gav klart udsagn for, at selve vielsen i kirken var vigtigt for dem. Flere par sagde: Det er jo her det vigtige sker.

Vi havde dåbsfamilier, hvor budskabet var: Vi kan ikke holde nogen fest, men lige præcis sådan som tingene er nu, er det vigtigt for os at vi får vores barn døbt.

Derfor dette indspark i debatten om kort versus lang. Måske vi i stedet for at fokusere så meget på varighed, og jeg skal som allerede nævnt gerne fatte mig i korthed.

Men måske vi skal lade det være anledning til en debat om Folkekirkens selvforståelse.

Skal vi se os selv som party-starter eller grundlag for menneskeliv?

Min erfaring har været, at vi for mange af vores medlemmer faktisk bliver set som det sidste.

Vi gik som præster måske nok rundt lidt forlegne og troede, at vi bare var det, der skulle overstås. Alibiet for den rigtige fest. Altså den fest, der begyndte, efter man havde forladt kirken.

Men en af de lektier, jeg har lært af corona-tiden er, at de af vores medlemmer, som jeg har mødt til de såkaldte kirkelige handlinger, ikke har været i tvivl om: At det fællesskab, vi tilbyder i Folkekirken, udgør et eksistentielt grundlag for vores liv med hinanden.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Forsiden