Er lønmodtagere ikke en del af fødekæden?

Af Michael Adamsen,murersvend, Krøyersvej 10, 9000 Aalborg, michael.adamsen@3f.dk

Der sparkes ikke nedad… Men!

Der deles i øjeblikket økonomiske hjælpepakker ud til selskaber, selvstændige erhvervsdrivende og freelancere, for at holde hånden under samfundet. Men hvad med forbrugerne – den menige lønmodtager, den borger, der køber varerne og serviceydelserne? Hvor er hjælpen?

Jeg læste en artikel i NORDJYSKE (27.3.), hvor beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard afviser Forbundsformand for 3F, Per Christensens forslag om forhøjelse af dagpengesatsen i samme periode som samtlige selskaber, selvstændige, og øvrige erhvervsdrivende får en håndsrækning. Er vi ikke en del af den økonomiske fødekæde?

Nu har vi hørt på beklagelser fra virksomhedsejere fra første dag der blev sagt ”corona”, hvornår skal vi høres? Ja jeg ved godt der er nogle få i det private der bliver hjemsendt med fuld løn takket være de virksomheder der indvilliger i at bruge trepartsaftalen, tak for det! Ledighedskøen begynder at bugne med arbejdere der fyres uden opsigelsesvarsel. Mennesker der har valgt det stabile liv med udgifter til a-kasse, og fornuftige opsigelsesvarsler, men som fik benene fejet væk under os første dag cheferne råbte hjælp.

Det er nemt at gamble, hvis den altid ender på sort - den almindelige lønmodtager har ingen fradrag på underskud, ingen økonomisk hjælpepakke når vi ender på ”støtten”. Men dagpleje, børnehave og dus-ordninger, samt vores husleje og driftsomkostninger i hjemmet skal altså stadig betales uden statsstøtte.

Hvorfor så bitter? I mit daglige virke er jeg i kontakt med en masse hårdtarbejdende mennesker, som har forståelse for situationen som den er lige nu, men ikke kan få støtte og økonomisk hjælp til at få passet sine børn. Hvor højt skal vi hyle for at blive hørt? Vi har betalt nok i form af tvunget ferie, finansieret af resterne af vores tvangshensatte feriepenge! Opråbet er: Den almindelige arbejder er mindst lige så meget værd som store globale virksomheder og selvstændige erhvervsdrivende som får statsstøtte til størstedelen af sine udgifter….

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.