Er ødelæggelse af strand i Skagen blot en drengestreg?

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:38

Af Hans Jørgen Pedersen,Jadevej 11, 9260 Gistrup, jadevej11@gmail.com

SANDRYDNING: Indrømmet, jeg er en langsom starter, specielt om morgenen.

Derfor nyder jeg p.t. min NORDJYSKE på østterrassen, når mine daglige havregryn er konsumeret. Selv i 10 m/sek vestlig vind er der ro. Sidste kop kaffe med ud.

Så nyder jeg den friske morgenluft. 11.7. var ingen undtagelse, indtil jeg slog op på forsiden og skimmede den. Jeg må indrømme, at pulsen steg flere slag i mit gamle konservative hjerte.

”Det var ikke meningen”, hed rubrikken. Underrubrikken fortsætter: ,at der skulle graves i klitterne”.

De fleste kender sagen fra oktober sidste år, hvor en ukendt gerningsmand på det skammeligste havde skubbet (efter en god vens udsagn) mindst tre meter klitsand bort. Undskyld på forhånd, hvis NORDJYSKE har forkludret sagen.

Jeg hænger helt på journalistens objektivitet, men da der er tale om henvisning til en mail sendt fra partshaver i sagen, går jeg ud fra at sandhedsværdien er i orden.

Det var sikkert heller ikke meningen, at en betjent i USA slog en sort ihjel ved at sætte sit knæ på halsen af ham. Men det skete.

På samme sæt, uden sammenligning i øvrigt, blev store mængder sand fjernet fra en klit.

Man skal ikke lede længe efter årsagen, trods en lang patetisk udredning fra den person, der endnu ikke er tiltalt.

”Udsigten er hverken blevet værre eller bedre efter en gummiged tilfældigt (min kursivering) skubbede sand fra toppen af nogle klitter”.

Man transporterer ikke en gummiged, eroderer adskillige kubikmeter sand af toppen ved en tilfældighed. Specielt ikke når jeg må antage, at vedkommendes åndelige habitus ligger betragteligt over gennemsnittet. Hvilket kun får mig til at mene, at handlingen er sket i ond tro. For egen vinding. Og hvilken vinding?

Når man tager omtalte sommerhus’ beliggenhed i betragtning, fremgår det tydeligt, at solnedgangen gennem 10 år, som huset har været i nuværende ejers hænder, er forsvundet tidligere og tidligere bag en mere og mere irriterende høj klit. Som måske af sandfodringen er blevet højere og højere.

Sandfodring er - i modsætning til omtalt i mailen - beskyttende for klitterne og husene (at jeg så tror, at trykudligningsrør er en langt bedre løsning er i denne sag irrelevant).

Sandet har gennem de samme 10 år bredt sig mere og mere ind over Østre Strandvej, som vejen foran sommerhuset hedder. Til stor ærgrelse for ejeren af huset, og sikkert også naboerne på Østerbyvej, der må have haft samme betingelser gennem 10 år.

Heldigvis blev årsagen til miseren fundet og ligger nu hos politiet, som efterforsker endnu. Spændende hvilket resultat de kommer frem til!

Rubrikken er hentet fra Villy Sørensens fantastiske novelle ”Blot en drengestreg”.

Forsiden