DEBAT

Fake news har taget overhånd – især på sociale medier

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Bjarne B. Jensen, Hans Buchs Vej 10, 9300 Sæbyhansbuchsvej@safpost.dk

SOCIALE MEDIER: ”Fake news” har totalt taget overhånd i befolkningen.

Urigtige oplysninger har totalt taget overhånd i befolkningen - især på de sociale medier. Før i tiden var det især politikere, som måtte stå på mål for den slags beskyldninger. Men nu er det efterhånden visse dele af befolkningen selv, der gør sig skyld i fejlinformationen.

”Mediekrigerne” kalder vi dem i daglig tale.

Det er efterhånden kun en minoritet, der ytrer sig med en vidensbaseret baggrund. Jeg tror dermed også kun, at det er en minoritet, som flytter noget som helst med deres ”råberier”.

Det er i højere grad en form for selvtilfredsstillelse, at kunne ytre sig uden at skulle gøre et seriøst forarbejde og sætte sig ind i det emne de udtaler sig om.

Visse politikere har en del af ansvaret, for at det er blevet sådan.

De spiller helt bevist på et ”meningsbombardement” på de sociale medier og håber på, at en vis procentdel af befolkningen hopper på deres demagogiske-og i mange tilfælde urigtige oplysninger.

Det er også meget nemmere at nå ud til mange mennesker på denne måde, men det gør jo ikke deres påstande mere rigtige.

Arbejdsmetoden har ”mediekrigerne” taget til sig. Jeg mener heller ikke de flytter noget som helst. De skaber højst forvirring hos den del af befolkningen, der ikke magter at gennemskue deres ”råberier”.

Jeg synes derfor stadig, der ligger en stor opgave for de sociale medier i at begrænse ytringer, der ligger ”udenfor skiven”, og jeg synes også, at det var en fejl, da blasfemiparagraffen i sin tid blev fjernet.

Vi skal bestemt værne om ytringsfriheden, men til forskel fra den skrevne presse, har de sociale medier endnu ikke de nødvendige redskaber til at forhindre, at en given sag kører helt af sporet i forhold til information af befolkningen.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.