Fjern grimhed i Hune – skal der være magisk jul hele året?

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:36

Af Brita Foged, Hansensvej 1, Hune, 9492 Blokhus brita.foged@gmail.com

Kære beboere og forretningsfolk i Hune!

Er det grimme eller smukke billeder?

Jeg synes, at det er grimt at se på julelyskæder midt om sommeren!

Jeg synes, at det er grimt at se asfalterede p-pladser, iklædt lyskæder uden lys danse (blæse) rundt om en lys-fortæne, der blev brugt op til jul!

Se selv: Hvad synes du?

Jeg købte i 2017 hus på Hansensvej skråt over for skulpturparken og blev fastboende. Jeg troede, at jeg skulle bo med forskel på sommer og vinter! Mærke, når stilheden i vinterens mørke skov om foråret brød ud i en broget livlig loppemarked turistsommer!

Men nej, i efteråret 2017 larmede det løs med at opbygge ”Magisk jul”.

Jeg oplevede selv en vis charme og magi i det første år med ”Magisk Jul”. Der var forskellige boder i telte, campingvogn mv en charmerende mangfoldighed, synes jeg. Du mener måske noget andet? Jeg vil personligt også hellere have det ugentlige fyrværkeri i 2017 end al den kontinuerlige lys og musikshow siden da.

Nu er det lyskegler, der ødelægger vinterens aftenhimmel og ren larm, der kan ses fra Pandrup og høres i hele lokalmiljøet!

Inden for indhegningen og entrébetalingen kan John Andersen gøre, hvad han vil. Og erfaringen er, at folk gerne vil betale for det, han finder på! Men hvad med udenfor? Er der ingen grænser for, hvad nabolaget skal lægge hverdag til?

Den anden dag udbrød en af mine gæster “Nu må han stoppes!”.

Jeg er enig i den spontane kommentar: John Andersen skal stoppes helt eller hjælpes, så det grimme ikke uhæmmet breder sig i Hune.

Vi har stadig skønhed: Haven i Hune, og vi har fået Museum for Papirkunst! Deres p-pladser ser ud, som de hele tiden har gjort. For at par år siden fik vi en skov-p-plads til John Andersens kunder. Vi brokkede os ikke!

Skoven var kønnere, men dens størrelse og simple form med piller på grus er for øjnene til at holde ud at se på!

Udenfor Skulpturparken, det, vi alle skal se på dagligt, bør ikke bestemmes af John Andersens alene. Især ikke, når han ikke har nogle æstetiske kriterier.

Det er ikke skønheden og fællesskabets ve og vel, der dominerer hans beslutningsprocesser. Han skal have hjælp! Kommunalbestyrelsen skal hjælpe ham og stille krav om at etablere en smuk parkeringsplads. Det kræver bevoksning!

Beplantningen til venstre i billedet hører til et af to huse, som han endnu ikke har fået asfalteret! Nyd synet så længe det varer!

Og sandheden skal frem: Tag en lup, og under de grimme lyskæder nederst til højre er der nogle små planter. Undseelige er de i lyset af den grimme fontæne og de store glaspartier i indgangen til butikken. Vi er tvunget til at se på. John Andersen tager selv hjem til Vadum. Vi andre bor her!

Mon kommunalbestyrelsen er vilde med plastikjuletræer? Måske er der nogen, der godt kan lide plastikjuletræer? Det er ikke mig! Og slet ikke, når jeg skal se på dem det halve af året (fra oktober til marts). De danner en grim indgangsramme på vores smukke vej ind i skovpassagen ned mod Vesterhavet. Plastiktræer som indgang til rigtige træer, har man hørt magen! Godt vi stadig har rigtig skov på begge sider af Vestehavsvejen. Jeg synes ikke, at det er kønt at se plastikjuletræ ved plastikjuletræ! Plastiktræer med lyskæder og minsandten om de ikke også fik plastiksne i form af grimme plastiksnekæder. Hvor var det grimt at se på, især da lyset igen begyndte at bryde frem, og det ikke længere var rigtigt mørkt.

Vintersolhverv betyder, at dagene begynder at blive længere juleaften!

Vorherres eget lys begynder at bryde igennem og tager rigtigt fat i løbet af februar. Ikke rart at være tvangstilskuer til plastikjul i februar. Føj! Det er lige her, John Andersen burde have været stoppet i år!

I modsætning til 2019 sænkede freden sig nemlig ikke i januar 2020. I år har vi ikke haft pause i forstyrrelserne. I januar riggede John Andersens folk til men henblik på en ny idé med Vinterlysshow. Ny larm og kunstig lys brød igennem vores vinterfred!

Plastikjulen fortsatte i februar, og i marts skulle det så pilles/larmes ned igen. Og minsandten, jeg undrede mig ny larm i april/maj: Hvad var nu det? Nå, det var jomfrubrolæggere, der lagde an til sandskulpturer!

Jeg synes, at vi skal have lov til lidt fred efter jul! Altså John Andersens Vinterlysshow skal stoppes, det skal ikke gentages. Er du enig?

Lad os i det mindste nøjes med plakstikjul op til juletid!

Forretningsfolk og entreprenører er sat i verden for at tjene penge - og det gør John Andersen. Fred være med det! Men tag dog lidt hensyn til os lokale beboere.

Vi har vænnet os til ”Magisk Jul” i julemånederne. Og til Skulpturparken om sommeren og diverse musik ind imellem. Men plastikjul i februar - nej tak! Som veninden, også Hunebeboer, sagde: ”Nu må det stoppe! Han må stoppes! Pil plastikjul ned efter jul!”

Min intention er ikke at stoppe hans hotelønsker m.v. Min intention at stoppe grimheden, inden han asfalterer alt til!

John Andersen har med sin hidtidige adfærd vist, at han ikke tænker på beboernes lokalmiljø, når han udvider. Julelyskæder omkring en megastor parkeringsplads midt om sommeren er dumpekarakter i æstetik! Og samtidigt uden hensyntagen til de lokale beboere. Giv os julefreden tilbage efter jul!

Mit budskab er, at ekspansionslysten grimhed først stopper, når kommunalbestyrelsen mander sig op og begynder at sætte rammer for John Andersens udfoldelse. Kommunalbestyrelsen bør stille krav om, at en p-plads ikke skæmmer omgivelserne, men meget gerne forskønner miljøet.

De lokale politikere bør regulere vores lokalmiljø.

John Andersen skal tvinges til at afsætte penge og projekter til andet end asfalt! Plant rigtige juletræer f.eks.! Tag lyskæder og fontæne ned om sommeren! Betal en landskabsarkitekt til at varetage skønheden i hans ekspansionsiver. Mon jeg er ene om at mene det, jeg mener? Måske ses vi til Byvandring om lokalplanen nu på fredag, 19.6.

Kommunalbestyrelsen skal regulere og sikre et nogenlunde smukt Hune for beboerne her hele året. Sloganet for John Andersen og hidtil også for Mogens Gade og flertallet i kommunalbestyrelsen har været “Turisme hele året”! Hvad med at skifte det ud med “Beboere hele året”! Eller skønhed for borgere og turister hele året!

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden