Flere uddannelser på vej til Nordjylland

Af Simon Kollerup,erhvervsminister (S), Slotsholmsgade 10-12, 1216 København K min@em.dk

UDFLYTNING:Danmark er for lille til store forskelle, men det er jo desværre et faktum, at nogle ting er sværere i landdistrikterne. Det er lettere at finde finansiering til virksomheden, finde arbejdskraft og vælge forskellige uddannelser i København eller Aarhus, end det er i Thisted. Sådan skal det ikke være.

Éns fremtid og éns muligheder må ikke blive afgjort af, hvor i landet man er bosat. Derfor har regeringen også igangsat en lang række initiativer, der skal bringe Danmark i bedre balance – for eksempel flere nærpolitistationer, udligningsreform og infrastruktur.

Men mulighederne for at uddanne sig også uden for de større byer er centralt for regeringens forslag til at få nærheden tilbage i Danmark. Da jeg var færdig med min ungdomsuddannelse, så var der ikke så mange andre muligheder end storbyerne for sådan en som mig.

Det har heldigvis ændret sig, og selvom Thisted jo hverken skal eller vil blive København eller Aarhus, så er det godt, at der er forskellige muligheder for at vælge sin egen fremtid.

For vi ved, at uddannelsespladser gør det mere attraktivt at bo i områder – og frem for alt at blive boende. Og vi kan samtidig se, at det er lettere at rekruttere til arbejdspladser, hvis uddannelsesstedet er lige om hjørnet. Ser vi for eksempel på produktionsarbejdspladserne i Danmark, er de netop kendetegnet ved at befinde sig uden for de største byer og med god spredning over landet. Det er samtidig også de samme virksomheder, som kan have svært ved at rekruttere den uddannede arbejdskraft, som de har brug for.

Ved at lægge flere uddannelser nærmere produktionsdanmark, kan vi sikre, at flere virksomheder kan være det naturlige valg for flere danskere.

I vores forslag lægger vi op til endnu flere uddannelsesmuligheder i det nordjyske. Tandlæge, socialrådgiver og bioanalytiker i Hjørring, Maritimuddannelse i Frederikshavn og maskinmester i Thisted. Jeg er jo personligt altid glad for gode nyheder for Thisted, og med muligheden for uddannelse til maskinmester bliver det muligt at finde lidt flere hylder at være på i Thy, og det er jo fantastisk.

For med de hylder kommer der flere ansøgere på jobopslagene. Det giver bedre muligheder for at starte en virksomhed. Og det giver et stærkere erhvervsliv, som samtidig kan tiltrække og fastholde de unge og børnefamilierne og endnu flere virksomheder. Og det giver grobund og rekrutteringsmuligheder for endnu flere virksomheder. Det giver kort sagt en positiv udvikling. Og den er jeg glad for, at vi kan fremme i det nordjyske – og måske især i min hjemstavn.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.