Flertal ønsker ikke forbindelse hen over Egholm
Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:52
Af Anne-Mette Hostrup Aagaard, Solkrogen 4, 9000 Aalborg, petaagaard53@gmail.com
FORBINDELSE: Så kom den nye VVM-rapport.
Jeg læser den igennem og tænker i mit stille sind: Egholm er nu sikret. Vi får lov til at beholde vores grønne ø, som så mange mennesker elsker i Aalborg. Så mange ting peger på. at det bestemt ikke er her, vi skal have vores tredje Limfjordsforbindelse.
Samme dag læser jeg, at vores transportminister, Benny Engelbrecht, stadig går ind for Egholm-forbindelsen, at borgmester Thomas Kastrup-Larsen jubler over rapporten. Mogens Gade er ellevild. Alle vil blot i gang med det første spadestik nu.
Så er det, jeg tænker: Hvad skulle der egentlig til for, at de havde ændret mening? Deres hovedargument er: At det har vi jo besluttet og aftalt én gang for alle for længe siden, så det skal der ikke ændres på ligegyldigt hvad. Og nu bliver jeg rigtig bange. Det er da uhyggeligt. Har vi folk til at styre vores land, som engang har taget en beslutning. og som så ikke kan /vil ændre den igen. Den nye rapport burde have fået dem i tvivl. Er de bange for at tabe ansigt, eller hvad er det?
Jeg mener: Det vigtigste må da være at finde frem til den grønneste, billigste og bedste løsning for flertallet i Nordjylland.
Er der overhovedet noget, der kan få dem til at ændre mening?
I dag læser jeg så med glæde, at der da findes én politiker, som er kommet i tvivl efter at have læst den nye VVM-rapport. Rasmus Helveg Petersen (RV) vil nu have alle facts undersøgt til bunds. Som han siger, når jeg ser en løsning, der er billigere og løser det samme problem og ikke generer og ødelægger det for folk ude vest på, så skal det da undersøges, og så skal det da ikke gennemføres, fordi vi tog en beslutning i 2014. Respekt. Hvor ville jeg have ønsket, at det havde været vores borgmester i Aalborg som var begyndt at tvivle.
Lad mig for en gangs skyld slå fast: I Nordjylland er vi ikke enige om, at den tredje forbindelse skal gå hen over Egholm. Flertallet af os ønsker det ikke!
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.