Debat samfund

Forbud mod omskæring vil medføre skader

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Lars Nielsen, Kastanievej 17, 9330 Dronninglund, lbhnielsen@stofanet.dk

OMSKÆRING:Sten Würrtz har (19.9.) besvaret mit indlæg om omskæring (18.9.).

Han fremfører her, at det er min subjektive vurdering, at omskæring ikke er skadeligt for barnet. Men det er forkert. Jeg henholder mig Sundhedsstyrelsens vurdering, som er citeret i Etisk Råds udtalelelse af 25 juni 2018 til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg.

Jeg er til gengæld enig med Sten Würtz i, at det ville være ønskeligt, at drengene selv kunne tage stilling til at blive omskåret. Men det mener de jødiske og muslimske samfund ikke, og det er dem, der skal efterleve et evt. forbud.

Derudover savner jeg, at Sten Würtz tager stilling til mit hovedargument, som er, at et forbud vil få:

- jødiske familier, der ønsker børn, til at forlade Danmark, hvorefter drengene alligevel vil blive omskåret.

- mange muslimske familier til at lade deres drenge omskære privat uden lægehjælp. Det vil øge antallet af fejloperationer.

Forbuddet vil derfor stik mod hensigten ikke beskytte drengene, men medføre flere fejloperationer.

Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Sundhedsstyrelsen i 2013 skønnede, at der foretages 1000-2000 rituelle omskæringer i Danmark om året.

Antallet af jødiske omskæringer er ifølge Jødisk Samfund 10-15 om året, som alle foretages af læger.

Derimod foregår mange muslimske omskæringer, ifølge Sundhedsstyrelsen, i private hjem. Det er derfor at befrygte, at de også i dag foregår uden lægelig ekspertise.

Jeg synes derfor, at tilhængerne af et forbud skulle koncentrere kræfterne om at sikre, at alle rituelle omskæringer foretages af læger, således som loven foreskriver.

Det vil gavne drengene langt mere end et forbud, som ikke vil blive efterlevet.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.