Debat samfund

Glædelig grundlovsdag, du dovne demokrat

Vi er blevet nogle dovne demokrater, når vi kun står op for vores rettigheder, når det er belejligt. Lad os ødelægge den gode stemning og slå et slag for retssamfundet og demokratiet, skriver debattør Sana Mahin Doost

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.
- Måske må vi som borgere erkende, at vi ikke siger tilstrækkeligt nok fra, når rettigheder bliver indskrænket. At vi er blevet nogle dovne demokrater, skriver debattør Sana Mahin Doost. Foto: Martin Damgård

- Måske må vi som borgere erkende, at vi ikke siger tilstrækkeligt nok fra, når rettigheder bliver indskrænket. At vi er blevet nogle dovne demokrater, skriver debattør Sana Mahin Doost. Foto: Martin Damgård

Af Sana Mahin Doost,debattør og kommunikationsrådgiver, Teglværks Alle 1, 9000 Aalborg, sanamdoost@gmail.com

Det er i dag grundlovsdag. Dagen hvor vi igen vil høre skåltaler og hyldest af det danske demokrati. Og der er rigtig nok meget at fejre. Jeg vil dog, med risiko for at ødelægge den gode stemning, tale om noget, der oprigtigt bekymrer mig. Nemlig hvad jeg ser som et voksende demokratisk underskud i vores samfund.

Fra mit 27-årige perspektiv oplever jeg, at tingene går rigtig stærkt i disse år. Og desværre ikke altid i den rigtige retning, når det gælder vores retsprincipper og retssikkerhed. Måske har det altid været sådan, men derfra hvor jeg står, oplever jeg en række demokratiske skred, som vi ikke bør sidde overhørig.

Her tænker jeg på en række sager. Danske børn efterladt i Syrien. Inger Støjbergs ulovlige instruks. Administrative fratagelser af statsborgerskab uden forudgående rettergang. Visitationszoner i specifikke områder. Stigende overvågning af borgerne. Dobbeltstraf i såkaldte ghettoområder. Dobbeltstraf for “corona-relaterede”-forbrydelser. Lukning af et minkerhverv uden lovhjemmel. En justitsminister der siger, at med overvågning stiger frihed og tryghed.

Jeg fristes til at spørge, om vi er nået til et punkt, hvor vi indskrænker demokratiet frem for at udvide det? Danmarks Riges Grundlov af 5. juni 1849 var begrænset til at gælde de ganske få privilegerede mænd. Det er siden blevet ændret ved kamp – og tak for det. Vi skylder forskellige tiders frihedskæmpere og verdens mange rettighedsløse at kæmpe videre og sige stop, når det går den gale vej.

Måske må vi som borgere erkende, at vi ikke siger tilstrækkeligt nok fra, når rettigheder bliver indskrænket. At vi er blevet nogle dovne demokrater.

Under pandemien har vi ofte hørt, at restriktionerne er udemokratiske og begrænser vores frihed. Det er ikke nødvendigvis forkert, men samtidig vil jeg lidt polemisk spørge, om der råbes højest, når runde fødselsdage og besøg på stadion aflyses? Bliver retssikkerhed og demokrati et belejligt kort, vi kan trække, når vi selv føler os begrænset, men ikke når regeringer eksempelvis vil bryde internationale konventioner og sende flygtninge tilbage til mulig forfølgelse og ufred?

Frihed, demokrati og retssikkerhed gælder ikke kun os selv og vores nærmeste. Retssamfundet viser sit sande værd, når det beskytter alle borgere mod overgreb fra myndighederne, og ikke når det beskytter os mod noget eller nogen, vi ikke kan lide. Ligesom loven gælder for alle – selv politikere der belejligt bryder den – så gør rettigheder det også.

Når vi i dag mødes til fysiske og virtuelle grundlovsmøder, så lad os råbe op. Lad os vågne op og slå et slag for retssamfundet og demokratiet. Lad os måske endda ødelægge den gode stemning og ikke lade det blive endnu en dag fyldt med fine skåltaler.

Glædelig grundlovsdag.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Forsiden