Generelt har vi en velfungerende omsorg

Opdateret 20. maj 2022 kl. 12:09

Af Kaj Kristensen ,fhv. borgmester (V)i Thisted, Mågevej 22, 7700 Thisted, tove37kaj@hotmail.com

PLEJEHJEM: I 1982 blev jeg valgt ind i Thisted Byråd. Jeg sad med i de forskellige udvalg med varierende opgaver i 25 år. Fra 1986 og til 1990 havde jeg den meget meningsfyldte, men også vanskelige post som socialudvalgsformand.

Da udvalget påbegyndte arbejdet, lavede vi en prioriteringsplan for de opgaver, der skulle løses.

Her stod ældreplejen øverst på listen.

Efter en studietur, hvor vi fik indblik i moderne plejehjemsbyggeri, tog vi fat på opgaven.

Vi havde på daværende tidspunkt et forholdsvis nyt og velindrettet plejehjem i Thisted og et i Sennels, De andre 16, placeret rundt om i kommunen, var indrettet med små stuer og med fælles toilet ved enden af en lang gang.

Det første sted, vi tog fat, var i Sjørring.

Her blev hele bygningen renoveret og indrettet og med tagetagen taget i brug fik de 20 beboere en lille lejlighed hver med en lille stue og et soverum med indgang til et toilet. Det var en fantastisk forbedring og her efter gik det stærkt med at komme i gang de andre steder.

I dag er der bygget nyt eller renoveret hele vejen rundt, og vi har rigtig gode fysiske rammer om den vigtige opgave at tage vare på vore ældre.

Hvorfor læser vi så om de her historier om elendige forhold?

Ja, man kunne jo let få det indtryk, at så må det være personalet, der er noget galt med. Det ved jeg af erfaring ikke er tilfældet.

Vi har generel set et meget dygtigt og ansvarligt personale i vores sundhedssektor, både på sygehuse og på plejehjem.

Men her i 2019 er der ved at være en tilbøjelighed til, at vi tror, alt skal og kan være perfekt.

Sandheden er bare, at så længe det er mennesker, der arbejder, begås der fejl ind i mellem.

Efter at jeg stoppede i byrådet, har jeg stadig fulgt med fra sidelinjen.

De seneste 10 år har jeg været formand for Ældre Sagen i Thisted Hanstholm og dermed en slags talsmand for de ældre borgere i kommunen. Nogle vil nok mene, at jeg så skulle være med i det hylekor, der af og til råber op om de få uheldige eksempler, der er findes. Men dem må jeg skuffe, jeg ved, at disse sager har flere sider, end dem der kommer frem i de stort opsatte historier i pressen.

Socialudvalgsformanden og de ansatte medarbejdere har tavshedspligt og kan ikke udtale sig om enkelte sagers perspektiver set fra flere sider.

Jeg har ikke noget ansvar længere på det her område. Jeg har min ytringsfrihed og kan sige lige, hvad jeg vil.

Når jeg for eksempel har læst om Fremtidens Plejehjem i Nørresundby, ja, så krummer jeg tæer.

Jeg har besøgt stedet, der er mange beboere, der er glade for deres hverdag, men der har været et par stykker, der ikke er. Jeg kender kun sagerne fra avisen, så jeg er ikke kompetent til at dømme.

I vores egen kommune har vi for nylig haft en sag fra Hanstholm med flere stort opsatte historier i pressen. Her er jeg på lidt mere sikker grund, jeg kender stedet og nogle af de politikere og medarbejdere, der har ansvaret.

Hvad er op og ned i sådan en sag?

Det er svært at få andet indtryk end den, at personalet nærmest har svigtet en svag og dement kvinde, der let faldt ud af sengen.

Hun blev fastspændt i en sele, og så var den sag klaret.

Der var betænksomme pårørende, der klagede, og så var der en god historie i pressen, for det er jo ikke tilladt at begrænse en person i sin frihed ved at spænde hende fast.

Flere historier fulgte, det blev værre og værre. Men den sidste historie er rigtig god, for nu har det endelig hjulpet, at nogle råbte op. Thisted Kommune har nu nødtvungent bevilget fire, ja, det var fire heltidsstillinger til at sidde vagt ved den svage kvinde og sørge for, at hun ikke falder ud af sengen.

Jeg tænker: Er verden gået af lave? Eller hvad er det, der sker? Er det her en god løsning? Hvis nu den her vagt, der sidder om natten og glæder sig over sit meget meningsfyldte job, lige bliver nødt til at gå på toilettet. Hun kommer tilbage efter to minutter, og den svage borger er trillet ud af sengen.

Næste dags avis er prydet med en fed overskrift: omsorgssvigt på plejehjem.

Hvor ligger fejlen?

Er det lovgivningen, der er for stram? Er det forbudt at bruge almindelig sund fornuft?

Ville det ikke være en bedre løsning at sætte en såkaldt sengehest op, så kvinden ikke kunne falde ud af sengen?

Og så vil et ansvarligt personale da naturligvis kikke ind tit og mange gange og sørge for pleje og omsorg.

Mit budskab er til os alle sammen: Pas på, at de her skrækkelige historier om enkeltsager ikke kommer til at afskrække ældre borgere fra at komme på plejehjem. Og afskrækker unge mennesker fra at tage en uddannelse inden for et område, som de ellers har lyst til at bruge deres kræfter og omsorg i.

Generelt set har vi en god og velfungerende ældreomsorg og alle der deltager aktivt i dette arbejde fortjener stor anerkendelse for deres indsats.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden