Godt råd til ældre: Følg med – og husk at smile
Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:46
Af Hugo Andersen, Rævmosevej 7, 9830 Tårs, andersenhf@gmail.com
DEN TREDJE ALDER: Jeg sidder med min kaffe og sprøde rundstykker en fredag morgen. Jeg er pensionist, men arbejder stadig cirka 15 timer ugentlig. Så jeg nyder i fulde drag min forlængede weekend. Om cirka en måned går det igen mod lysere tider. At jeg stadig har lidt arbejde giver mig vekslende dage. Så til dem, der måske vil spørge ”Hvad skal jeg lave, når jeg bliver pensionist?”, vil jeg forsøge at give et råd eller flere: Sæt dig ikke i en lænestol og vent på døden. Deltag i verdens begivenheder. Følg med i samfundet og stop med at sige, at alt var bedre før i tiden. Det er nemlig ikke sandt.
Verden udvikler sig hele tiden, så spørgsmålet er blot: Vil du med? Du kan stadig bidrage, men ikke ved at være sur, vrissen og bedrevidende. Smilet på, kom ungdommen i møde med et åbent sind. Giv dine erfaringer videre, uden at spille alvidende. Unge mennesker lytter til fornuft, ikke sur, gammeldags snak. Din stemme gælder stadig, hvis du bruger din fornuft. Gå ikke i stå, og lad, som om det stadig er 1970. Det er det (måske heldigvis) ikke. Jeg har nu efter et år fundet min plads i den tredje alder. Og her er godt at være. Du får en stor personlig frihed, og som sagt, kan dine erfaringer stadig bruges, hvis du serverer dem på en anstændig måde. Du kan bidrage med humør og tillid. Lad ungdommen bestemme der, hvor tiden er løbet fra dig. Kæmp kun på den banehalvdel, der tilhører dig, og støt den anden halvdel, hvis du kan. Vi har brug for hinandens kompetencer. At kalde mennesker, man ikke er enig med, øgenavne, klæder ingen. Livet handler om gensidig respekt. Hele livet.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.