Har vindmøller fået et virkelighedstjek?
Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:32
Af Hanne Drejergaard Kjeldsen, Vejbyvej 406, 9480 Løkken, hkogjk@gmail.com
Blev vindmøllerne i udkanten realitytjekket?
DR’s program ”Realitytjek” er et program, hvor virkeligheden for en stund får mulighed for at komme ind under huden på en politiker.
I løbet af et par dage deler politikeren under Ask Rostrups guidning tilværelsen med nogle af de mennesker derude, som fra Borgens helikopterperspektiv blot er små, ens myrer.
Der er jo ingen tvivl om, at de, der færdes på Christiansborgs gange – både politikere og journalister – for os andre er en slags royalty, nogle, som vi alle ser op til.
De lovgiver for os andre, de regerer landet og de udstikker store planer for vores fælles fremtid.
De toner frem på skærmen fra tid til anden og siger kloge ting. Man får det indtryk, at de alle gerne vil i tv. De vil gerne både ses og høres.
Og når de så får lejlighed til at komme os i møde ude i virkeligheden, så kommer det hele jo også til at virke lidt interaktivt. Men er det det?
Bliver de påvirket af virkeligheden? Det ved man først, når udsendelsen er slut.
Sådan gik det til, at Ida Auken måtte stå tidligt op en morgen for at møde både potentielle og reelle vindmølleofre i udkanten.
Jeg har nu set udsendelsen adskillige gange, og på den baggrund har der rejst sig en masse spørgsmål.
14 af dem vil jeg nu stille til Ida Auken.
Lad os begynde med begyndelsen:
Du ankom til Franks adresse tidligt om formiddagen kl. 8.30. Jeg tror, at du var lige ved at bande over, hvor tidligt det var, for jeg hørte en guttural rallen, som mindede lidt om begyndelsen til et ”kraftedeme”, men du fik den lige reddet på tungespidsen og fik sagt, at du havde været oppe allerede kvart i fem. Det kan jeg kun få til at passe med, at du fløj til Aalborg. Fløj! Gjorde du det?
Du burde jo være ankommet i en meget lidt støjende el-bil fra Frederiksberg! Troværdighed!
Men det varede ikke længe, inden du fik gang i en charmerende, pigelig begejstring over udsigten til at skulle forklare møllemodstandere det store billede, for det lå som en forudsætning i hele samtalen med Ask, at modstanderne kun kunne se det lille billede, altså se tingene fra deres egen navles perspektiv.
Lige dér vidste jeg med det samme: Det her kommer til at blive en featureudsendelse om Ida Auken og hendes store visioner og ikke en udsendelse om et ægte møde med virkelige mennesker, for hvem vindmøller ikke bare er irriterende, men en trussel mod deres livskvalitet.
Når man besøger vores egn og vil diskutere vindmøller, så skal man faktisk stå tidligt op, for det er ikke så sjældent, at vi, der forholder os kritisk til opstilling af landvindmøller, tilsammen ved en hel del mere end politikerne.
Derfor undrer det mig, at emnet ”lavfrekvent støj” slet ikke blev nævnt i udsendelsen.
Du blev ved med at sammenligne vindmøllestøj med trafikstøj fra de få biler, der kørte forbi. Men lavfrekvent støj er jo noget helt andet, især den man udsættes for om natten – og den er ikke frikendt for at påvirke helbredet særdeles negativt.
Hvad er dine tanker om lavfrekvent støj, som jo ikke kan høres? Er det bare noget, som naboer skal vænne sig til?
Flere gange i udsendelsen erklærede du følgende: Jeg synes, at der er plads til flere vindmøller på land!
Jeg er gammel gymnasielærer, og jeg har i alle de år, jeg har undervist elever slået ned på de mange ”jeg synes”, som elever forsøger at slippe afsted med.
Vi forlanger af elever, at de skal have en begrundet mening.
Kan du begrunde, at der er plads til flere vindmøller på land? Eller er det bare noget du synes?
Har du et godt bud på, hvorfor de store møller ved Høgsted, som du var ude at se, jævnt tit står stille, og næsten altid står stille, når det blæser rigtig kraftigt?
Med hensyn til synspunktet, at landvindmøller er den billigste måde at lave energi på, så må jeg blot spørge dig: Billigst for hvem?
Så længe landvindmøllerne laver for meget strøm, som vi slet ikke kan aftage, så bliver havvindmøllerne aldrig rentable for staten.
Er det en god idé, at landvindmøllerne presser prisen på strøm til skade for havvindmøllestrøm?
Hvordan vil du arbejde for, at danskerne kommer til at aftage den strøm, som vi slet ikke kan aftage lige nu?
Du vil gerne kompensere inden for de regler, som der lægges op til nu. Men har du tænkt på, at de mennesker, som evt. skal opkøbes, skal flytte fra et hjem, en egn, et landskab, et fællesskab, som de er inderligt forbundet med, og som de holder af?
Kære Ida, mente du det alvorligt, da du sagde, at du synes landbrugsbygningerne var mere forstyrrende end de megaflotte vindmøller? Du var jo dog kommet en tur ud på landet, hvor man må forvente landbrugsbygninger, men ikke nødvendigvis store industrianlæg!
Tror du, det er vigtigt med et Danmark i balance?
Tror du, at der kommer en dag, hvor det viser sig at blive endda meget vigtigt at have levedygtige små samfund, som alternativ til urbaniseringen?
Lagde du mærke til det store, flotte, hvide, borglignende bygningsværk, som ligger nord-nordvest for møllerne ved Stenum? Det hedder Børglum Kloster. Det er national kulturarv. Skal det skæmmes af vindmøller?
Jeg ser frem til, at du ved lejlighed får formuleret nogle svar på de spørgsmål, som udsendelsen ikke gav svar på.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.