Hurra for dansk ferie – solen skinner på Skagen og sælsafari

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:38

Af Anders Peter Fruergaard Kristensen,21 år, Bystedparken 65, Gårslev, 7080 Børkop, kristensen.anders58@gmail.com

SOMMER: Sommersolen skinner på Skagen, sælsafari og ”staycation” i Danmark!

Når udlandsrejsernes sommerforbandelse viser sig at være en dansk ferievelsignelse i forklædning.

I en usædvanlig sommerferietid, hvor de færreste mennesker trodser den enighed, der er opstået mellem størstedelen af landets befolkning om at tage beslutninger med den i øjeblikket eneste og sundeste fornuft - den fornuft, vi finder et sted i øjeblikkets allestedsnærværende samfundssind - så har de yngste af de selvstændigt beslutningstagende demografier i de seneste par dage fået et ærgerligt ry.

Unge er tilsyneladende garant for at blæse på netop denne samfundsgavnende fornuft til fordel for vores eget ”behov” for at drikke os i hegnet og for at tage til andre lande.

Flere unge kigger stadig udenlands for at bruge sin ferietid, også selvom Covid-19-pandemien stadig hærger i et vis omfang omkring i verden.

Jeg havde da også selv alle intentioner om at tage på en “ung” ferie til udlandet med venner.

De danske sommerrammer af gråvejrsoverdynget, kedelig, flad natur og lidt for velkendte danske byer, tænkte jeg ganske enkelt ikke kunne have nok, nyt eller spændende at tilbyde til at dække sommerens behov.

Vi valgte at blive hjemme i lyset af pandemi-situationen.

De umiddelbare sommerudsigter gav mig derfor en næse lang nok til at gøre Pinocchio misundelig.

Dog blev mine forventninger gjort fuldstændig og komplet til skamme, da min sommerferie for alvor blev taget hul på med familien for et par dage siden.

Her tog min familie - med udgangspunkt i et smadder-hyggeligt sommerhus ud mod “æ westerhaw” - en tur til Skagen. Man bør vel gøre “et eller andet med dagen”.

Et eller andet viste sig dog at være noget helt særligt i kraft af, at Skagensturen var intet mindre end vidunderlig.

Skagengule huse gav en hyggelig charme og et liv i byen, der fik passende samspil af den ligeledes Skagengule sol på en nær-mest pletfri himmel!

Byen var, med alt det som hører med dertil, en enestående oplevelse, der gik langt ud over noget, jeg nogensinde før har oplevet på ferie i Danmark.

På samme vis var turen til Grenen via Sandormen en førstegangsoplevelse for mig, som tog mig med bukserne nede.

For at være helt præcis var bukserne jo faktisk smøget op til under knæet, hvorfor jeg så kunne have fornøjelsen af at træde ud i det forfriskende vand fra to have, der på samme tid omfavnede mig med unik, dansk natur.

En god skovlfuld sæler eller syv - hvis man altså tager udgangspunkt i, at der kan være en sæl til en skovlfuld - vare endnu et enestående syn for mig, der var med til at fortælle mig det, som resten af dagen også havde forsøgt at fortælle - Danmark er skønt og spændende, og føler man sin sommerferie forbandet er det vigtigt at værdsætte, hvor flot her er herhjemme, og at vi stadig har en masse vidunderligheder at opleve - også selvom man måske skulle have begået den samme uvidende fejl ikke at tro dansk ferie er fedt!

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden