DEBAT

Husk i sagen om Limfjordsforbindelse: Der skal være plads til vækst

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Anker Lohmann-Hansen , civilingeniør, Vaarstvej 185, 9260 Gistrup, anker@lohmann-hansen.dk

Hvad enten der kommer en omfartsvej vest om Aalborg over øen Egholm, eller det bliver en udbygning af E45 med et ekstra tunnelrør, er det nødvendigt, at der etableres tilstrækkelig kapacitet til, at trafikken over Limfjorden kan vokse i takt med den trafikale efterspørgsel, uden at der igen opstår trængsel og kødannelse. Det har der været nok af. Belastningsgraden i hverken Limfjordstunnellen eller en evt. Egholmtunnel bør ikke overstige 0,80 i åbningsåret.

VVM 2021 har regnet sig frem til, at der i 2030 vil være ca. 96.000 køretøjer i døgnet gennem Limfjordstunnellen. Fremskrives det til 2040 vil trafikken øges til ca. 110.000 køretøjer i døgnet. Det går slet ikke. Der er begyndende kødannelse allerede ved ca. 75.000 køretøjer i døgnet (trafikbelastning i 2014) og alvorlige kapacitetsproblemer ved 80.000 køretøjer i døgnet. Der skal altså tilføres yderligere kapacitet, hvis der skal være tålelige trafikale forhold i Aalborg området.

2030:Limfjordstunnel. Trafik: 96.600. Kapacitet: 75.000. Belastning: 1,30. Kapaciteten i Limfjordstunnellen vil i 2030 være overskredet med 30 pct.

Med en omfartsvej vest om Aalborg over øen Egholm vil trafikken i Limfjordstunnellen i henhold til VVM-2021 falde til 74.800 køretøjer i døgnet.

I Egholm-tunnellen er trafikken beregnet til 32.500 køretøjer i døgnet.

2030:Limfjordstunnel. Trafik: 74.800. Kapacitet: 75.000. Belastning: 1,00.

Egholmtunnel: Trafik: 32.500. Kapatitet;: 56.000. Belastning: 0,58. Kapaciteten i Limfjordstunnellen vil være opbrugt i åbningsåret 2030 med begyndende kødannelse og trængsel.

Der er betydelig reservekapacitet i Egholm-tunnellen, men her er der ikke nogen stor trafikal efterspørgsel. Det er lidt som at sige, at der er reservekapacitet på Aggersundbroen, men der er der heller ikke nogen stor trafikal efterspørgsel.

Hvis man i stedet udbygger E45 med et ekstra tunnelrør øst for den eksisterende tunnel og med reversible kørebaner i den ”gamle” limfjordstunnel, tilføres der yderligere kapacitet, der hvor behovet er.

2030:Limfjordstunnel. Trafik: 98,600. Kapacitet: 134.000. Belastning: 0,74.

Selv med tillæg af et ”trafikspring” til 98.600 køretøjer i døgnet vil der i 2030 være en betydelig reservekapacitet i Limfjordstunnellen. Det er her, den største trafikale efterspørgsel findes, og det er naturligt, at det er her den ekstra kapacitet skal tilvejebringes.

De besluttende politikere står nu over for følgende valg:

Enten udbygger man E45 med et ekstra tunnelrør, og sikrer sig et betydeligt kapacitetsoverskud, som kan opfange en trafikvækst frem mod år 2050. Eller også bygger man en vestlig omfartsvej, som har så begrænset aflastende effekt, at kapaciteten i Limfjordstunnellen vil være opbrugt allerede i åbningsåret. Kødannelse og trængsel vil vokse og bliver på niveau med problemerne i 2019, inden vi når til år 2040. I år 2040 bliver man så nødt til at iværksætte planer for en 4. Limfjordsforbindelse.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.