Hvad sker der med folk i disse corona-krisetider?

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:33

Af Søren Kristian Kristensen, Magisterparken 47, 9000 Aalborg sk-kristensen@hotmail.com, www.oz4skk.dk

KARANTÆNE: Vi har en virus hængende over vores hoveder, en virus, som ingen ved, hvordan reagerer på os, hvis vi bliver smittet, udover at man kan risikere dø af den, specielt hvis man har andre, især kroniske sygdomme, men der er nu en del personer, der er blevet “raskmeldte“.

Denne virus, der hærger rundt i hele verden, er at betegne med en verdenskrig på virus-stadiet. Det er på en måde uhyggeligt og skræmmende på samme tid.

Men: Hvad er det, der sker med folk?

Vi har en rigtig fantastisk statsminister i Mette Frederiksen.

Hun har været enestående i denne periode.

Det er hårdt at have en kone, der arbejder hjemme hver dag , og en datter, der går i 2.g hjemmefra, men hvis blot man følger de små, enkle regler: Hold afstand, vask hænder, bliv hjemme, handl maksimalt en-to ad gangen - maksimalt 10 personer sammen..

Så falder “bomben “ fra statsministeren: Vi begynder så småt at lukke op efter påske - måske.

Det “måske“ hørte folk ikke!

De går fuldstændig amok i påskevejret.

De skal alle på genbrugspladsen.

De skal alle ud med campingvognen.

De skal alle på stranden.

De skal alle i byggemarkeder og trælasthandel.

På én gang, med hele familien, kone/mand og børn.

Mange vader ind i butikkerne, uden at vaske, spritte hænder og tage handsker på.

For nu skal vi jo til at åbne Danmark op igen. Nej! Det var et måske!

Hvis folk kunne finde ud af opføre sig som de gjorde før beskeden fra vores statsminister ..

Men det gør folk jo ikke!

Hvad sker der med folk?

Hvordan er tilstanden i bl.a, Spanien, Frankrig og ikke mindst USA?

Der skovler de folk ud fra hospitalerne i kølevogne, fordi det gik op for dem for sent, at denne virus er meget lumsk og ikke mindst meget farlig.

Jeg ved godt , at jeg ikke har nogen medicinsk baggrundsviden , men jeg tænker over hver evig eneste dag, hvad jeg foretager mig, hvor jeg går hen, og hvem jeg taler med, af andre end min kone og datter.

Min mor er meget let modtagelig overfor smitte, og jeg har ikke besøgt hende, men taler mere i telefon med hende end jeg plejer.

Hvad ville folk have gjort, hvis ikke vi havde haft en statsminister, der var så hurtig på aftrækkeren og fik lukket ned i tide?

Og at vi havde haft totalt udgangsforbud med militærkøretøjer med højttalere i gaderne og store restriktioner for at komme ud at handle det mest nødvendige og medicin.

Det er da trods alt bedre at miste, penge, hus, hjem, forretning, firma end at dø af denne virus.

Det er kun penge og materielle ting, og man kan komme ovenpå igen, når dette virusmareridt er forbi ... men der kan gå rigtig lang tid , hvis ikke folk kommer til fornuft og lytter til myndighedernes oplysninger og retter ind efter dem.

Det er min personlige holdning !!

Det er trods alt kun materielle ting og ikke en ægtefælle, man mister.

Det er god fornuft at se, at bl.a. boligforeninger og kommuner fremrykker opgaver som kan holde tømrer-, murer- og entreprenør-forretninger i gang så småt.

Det er samfundssind.

Men pengefolk, banker, sparekasser og forretningsudlejere er blevet direkte griske og pengeliderlige. De holder næsten kassen lukket, og stadigvæk smider de om sig med aktieudbytte, håndtryk og overskudsdeling.

De skulle skamme sig, og i mine øjne er de banditter i habitter, og de udnytter direkte krisen, og skummer fløden mere til deres konto, store villaer, biler, både og kæmpe sommerhuse...

Stå nu sammen om dette her!

Om man er bankmand, pensionist, murer, efterlønner, frisør, tømrer, sælger, kontordame, så er vi i samme coronavirus-tid, og dette kan man ikke betale sig ud af med en fed, velspækket konto , og du kommer heller ikke først i køen på sygehuset til en respiratorplads , hvis du skulle få brug for det.

Der er mange, der har været ude og sige, at det er et latterligt lavt beløb, de hjælpepakker staten betaler folk: 23.000-26.000 kr.!

Nu kan det mærkes på dem, der piver over dette beløb, at de har sat sig i gæld over evne, for det er en del mere , end man får udbetalt som førtidspensionist.

Så mit spørgsmål er: Hvad sker der med folk?

Stå nu sammen - og jo før vi bliver ved med at holde ved i reglerne, der er simple og enkle , jo før bliver vi fri for karantæneperioden og kommer ud på den anden side .

Vi er heldige med at bo i sikre, lille Danmark, og at vi har en rimelig økonomi, et godt sundhedsvæsen.

Skidt være med, at man ikke lige kan få den planlagte operation lige nu, men det skal nok ske, og de kæmper med næb og kløer på sygehusene , meget mere end de gør til en normal dagligdag. Hvem ville bytte med dem?

Så stå nu sammen og hjælp hinanden ved at blive hjemme.

Der kommer en påske, et Hjallerup Marked og en fodboldturnering næste år...

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden