Hvis ledelsen er ligeglad, så bliver personalet det også

Af Hans Bjørn, Rypevej 24, 9575 Terndrup

På min vej til købmanden mødte jeg en gammel bekendt fra dengang, jeg servicerede landbruget. Vores samtale kom naturligvis hurtigt ind på den forfærdelige udsendelse fra to forskellige plejehjem, som TV2 har vist. Vores lynhurtige konklusion var, at dersom min bekendte havde behandlet sine kreaturer, som Else på plejehjemmet Kongsgården blev behandlet, ja, så var han blevet anmeldt for dyrplageri.

Vores samtale handlede også om, hvor man bør sætte ind for at undgå den slags uhyrligheder. Min bekendte havde kendskab til et plejehjem i Himmerland, hvor der på en og samme dag var mødt 15 afløsere, angiveligt mest på grund af sygdom blandt det faste personale. Den omstændighed, at han også havde ladet sig fortælle, at to af de sygemeldte sendte Facebook-beskeder fra Norgesfærgen om en dejlig afslapningstur, fik os naturligvis til at sige et og andet, som ikke er egnet til at komme i avisen.

Det gav selvfølgelig tanker, om folk bliver sløve og trætte af deres job, fordi man har en sløv og inkompetent ledelse? Skyldes den ligegyldighed med plejehjemsbeboerne, som vi så i TV2-udsendelsen,, ligegyldighed fra ledelsens side? Jeg tror helt bestemt, der findes en pointe.

Min bedre halvdel var i mange år ansat i ældreplejen. Hun havde flere forskellige ledere i disse år, og hun har bestemt ikke været lige begejstret for dem alle. Det er mit indtryk, at de typer, der ”kun” havde en fin teoretisk uddannelse, ofte manglede dannelse og empati for beboerne. Jeg erindrer fortællingen om en leder, der end ikke kendte navnene på beboerne og ikke vidste, hvilken gang de boede på, hvis hun blev konfronteret med et problem.

Jeg har kendskab til et ældre ægtepar, som på et tidspunkt fik hjemmepleje. Noget gik efter ægteparrets mening galt. Derfor ville de have aktindsigt i, hvilke rapporter der var skrevet i den pågældende periode. Desværre viste aktindsigten ingen rapporter for den pågældende periode. Manden ringede til kontoret og fik at vide, at den manglende dokumentering skyldtes, at computeren var gået i stykker! Efter en klage til kommunen fik han et brev fra den ansvarlige direktør på området. Direktøren skrev, at den manglende dokumentation skyldtes, at man ikke dokumenterede hver dag! Begge forklaringer anser jeg for det pure opspind!

Hvad kan man forvente af det menige personale, når ledelsen, som i ovenstående tilfælde, direkte lyver? Min konklusion er: Hvis ledelsen er ligeglad, så bliver personalet det også.

Der er et gammelt ordsprog, der siger: ”Som herre, så hund”

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.