Hvor går grænsen for seksuelle krænkelser?

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:44

Af Søren Kristian Kristensen, radioamatør, førtidspensionist, altmuligmand m.m., Magisterparken 47, 9000 Aalborg, sk-kristensen@hotmail.com, www.oz4skk.dk

OMTANKE: Hvad er krænkelser? Nu har der været meget op i medierne om krænkelser af kvinder i forskellige sammenhænge i festligt lag, med dans, med alkohol osv.

Men hvor går grænsen? Hvor længe efter skal man gå tilbage?

Selvfølgelig er det dybt krænkende, at man bliver krænket som barn og ung af ældre voksne, og dette tager jeg personligt skarpt afstand fra. Dette er på ingen måde acceptabelt! Men jeg ville komme med nogle ting, som jeg personligt syntes er og var dybt krænkende i mit liv som mand (for vi hører kun om kvinder, der føler, at de bliver krænket).

Jeg har kørt som taxachauffør i 15 år, både landtaxa og bytaxa. Jeg er blevet slået af kvinder, fordi jeg har sagt nej til, at de måtte sidde og rode og rage på mig under kørselen på vej hjem fra fest, fordi de ikke fik scoret til den fest, de har været ved. Jeg kan huske alle episoder. Hver og en! Dette er dybt krænkende, og tit var det gifte kvinder i store stillinger , som skulle køres hjem til deres ægtefælle.

Der har været rigtig mange episoder, hvor folk er blevet kørt hjem fra julefrokoster, og hvor der har været episoder af seksuel art imellem kollegaer på vej hjem i bilen.

Se blot i alle de år, jeg har kørt taxa i Aalborg til karneval, hvor folk af kvindeligt køn har siddet og urineret direkte ud til offentlig vej ved Kunsten i Aalborg, kvinder, der har haft samleje til direkte offentligt skue midt på dagen med mænd i Aalborgs midtby, og bagefter føler de sig krænket!

Jeg afskyr alt, hvad der hedder voldtægt , men der skal “to til en tango”, og er de gået med på vognen i fuldskab, kan man i min verden ikke komme 5-10 år efter og sige: ”Jeg blev krænket af den og den”, fordi det nu er in at føle sig krænket.... Hvor mange af os i Danmark har ikke danset tæt til en fest, hvor der er kommet lidt for meget alkohol indenbords? Og blevet raget på? Hverken mænd eller kvinder kan sige nej til, at det ikke er sket...

Så fordi en offentlig person for 5-10 år siden har haft en hånd på låret - Ved du nu hvad, hun kunne have været en “stor, voksen pige“ og sagt nej!

Men når alkoholen kommer ind, går forstanden ud!

Jeg siger stadigvæk. at voldtægt imod en kvindes vilje er forkert, men lad for hulen da være med at gå udfordrende påklædt, så det tit ikke er “lårkort, men hulkort”, fordi man selv spiller op til at skulle se lækker ud... Så sker der altså noget med en mands hormoner!

Men et nej er helt ok.

For skulle jeg til at nævne alle de kendte personer, som jeg er blevet krænket af som taxachauffør, fordi jeg udførte mit job, ville der vælte mange skeletter ud af skabet i Nordjylland, også med personer der har været “sammen“ i min taxa hjem fra diverse julefrokoster.

Så tag det nu som en mand eller kvinde og få det afklaret internt og ikke i pressen og i offentligheden. Der er faktisk mere i nyhederne om krænkelser end om covid-19. Blot min personlige mening.

Hvad folk gør til julefrokoster i kopirummet og på tomme kontorer, det kommer kun folk og deres samvittighed ved, og det skal de selv stå til regnskab for over for deres samlever/ægtefælle. Lad det nu blive inden for hjemmets fire vægge. Tænk over som kvinde, hvordan I går klædt i byen , og hvordan I opfører jer over for kolleger og over for taxachaufføren hjem.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden