DEBAT Natur

Debat: Aalborg som vild kommune klinger hult

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Else Marie Tolbøll, Skrænten 5, 9400 Nørresundby, elsemarietolboell@gmail.com

AALBORG:Det er med undren, der nærmer sig vantro, at jeg i Nordjyske (25.3.) læser, at Aalborg har tilmeldt sig miljøministeriets konkurrence “Danmarks vildeste kommune”.

Den titel vil Aalborg Kommune gerne kunne smykke sig med, da den - ifølge rådmand Hans Henrik Henriksen - ligger fint i tråd med Aalborg Kommunes strategi fra 2017, der hedder RIG NATUR i Aalborg Kommune.

Af den fremgår det, at man “målrettet og kreativt vil give mere plads til og standse tabet af vilde dyre- og plantearter, samt sikre og forbedre den eksisterende sårbare og værdifulde natur - med særligt fokus i byerne”.

Det er jo skønt og dejligt, men stop! For det klinger så uendelig hult, når man kender kommunens holdning til den 3. Limfjordsforbindelse over Egholm, som for 600 mio. skatteyder betalte kroner vil ødelægge den eksisterende sårbare og værdifulde natur med en motorvej. Altså den natur, som kommunen ifølge sin egen strategi fra 2017 skulle sikre og beskytte.

Hvis kommunen fastholder sit målrettede arbejde for den 3. Limfjordsforbindelse over Egholm, er deltagelse i konkurrencen “Danmarks vildeste kommune” for mig at se en hån overfor de mange borgere, der kæmper for at bevare de rekreative og vilde naturområder omkring Egholm.

Og det vidner i den grad om et byråd i splid med sig selv.

Hvornår tør de lokale socialdemokrater, der er modstandere af Egholmlinjen, stå frem og kæmpe for det, de tror på? Til gavn for borgerne og naturen i Aalborg.

Hvornår tør de lokale politikere stå på mål for deres flotte politiske visioner for den vilde natur?

Jeg undres - og som tiden går, ender de flotte visioner som tomme floskler, der hvirvler væk i blæsten, der går frisk over Limfjordens vande.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.