Hvordan passer ny Limfjordsforbindelse med FN’s verdensmål?
Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:54
Af Gitte Paracha Thorhauge, aalborgenser af hjertet, Johnstrupsvej 10, 9000 Aalborggitteparachathorhauge@gmail.com
EGHOLM-MOTORVEJ: Denne skrivelse er skrevet til Vejdirektoratet og til transportminister Benny Engelbrecht (S):
I denne korte indsigelse vil jeg tillade mig at undre mig over, hvordan en regering/et parlament, der har underskrevet aftalen om FN’s 17 Verdensmål kan finde på at overforbruge ressourcer på en motorvej over Egholm. Her tænker jeg på overforbrug af penge, tab af natur og biodiversitet, udslip af CO2 til atmosfæren med negativ klimaeffekt til følge og tab af et rekreativt og sundt bymiljø. Det sidste med fokus på støj, indespærring af vores by og risiko for forurening af grundvand. Disse faktorer har jeg i nogen grad gået i dybden med i tidligere indsigelser.
I denne indsigelse vil jeg blot kommentere, at transportminister Benny Engelbrecht - ifølge egne ord - tilbage i 2014 som formand for Transportudvalget var stærkt medvirkende til, at Egholm-linjen blev fastlagt.
Den blev dog ikke vedtaget, og det undrer mig meget, at en socialdemokratisk regering kan fastholde at gennemføre et sådant ressourcespild, som Egholm-motorvejen er, efter i 2015 at have været medunderskriver af aftalen om de 17 Verdensmål. Mener regeringen ikke, at denne aftale er mere værd end det papir, den er skrevet på? Jeg håber det. Transportministeren bærer trods alt Verdensmål-nålen på sit jakkesæt.
Så kære transportminister: Vågn nu op, erkend det ansvar du har ved at sidde i regering i en tid, hvor klima - og biodiversitetskrisen buldrer ind over os.
Erkend at Egholm motorvejen er en fejl, der ikke kan aflaste trafikken i spidssituationer og som ikke engang kan hive sig selv hjem økonomisk, men som har så store negative konsekvenser på alle andre parametre for vores kære by og for verden.
Hiv Egholm-motorvejen af bordet og behold Verdensmål-nålen på jakken.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.