debat

Hvorfor er Danmark i det hele taget blevet lukket ned?

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Maria Wichmann, Hadsundvej 161, 9000 Aalborg, mbwich@yahoo.com

CORONAVIRUS:Covid-19 har sat sit præg på hele verden og har skabt en verdensomfattende krise.

Jeg vil gerne kommentere på den danske håndtering af coronakrisen.

Vi starter helt tilbage til kort før Mette Frederiksen giver meldingen om nedlukning af Danmark.

10.3. udlægger Søren Brostrøm, direktør for Sundhedsstyrelsen, 22 punkter som skulle inddæmme smitten. Dette blev også kendt som Sundhedsstyrelsens værktøjskasse. Inden dette havde Sundhedsstyrelsen sat coronavirussen på B-listen over sygdomme.

Ifølge den model, som et ministerium er bygget op på, har styrelserne rådighed over at tildele hjemmel for en ny lov.

Dette betyder, at Sundhedsstyrelsen, med deres sundhedsfaglige ekspertise, skal vurdere, om der er hjemmel for de love og restrektioner, der bliver vedtaget i forbindelse med covid-19-epidemien. Det betyder altså, med Sundhedsstyrelsens værktøjskasse og deres anbringelse af corona på B-listen, at der ingen hjemmel har været for nedlukningen af Danmark.

Derfor er jeg fuldstændig uforstående over for, hvorfor nedlukningen fandt sted.

Jeg synes, at vi i Danmark altid har været stolte over det danske system, hvorfor bliver det så fejet af vejen, når vi har allermest brug for det?

Den nye hastelov om epidemier fjernede Sundhedsstyrelsens beføjelser, og derfor kunne nedlukningen sættes i værk.

Jeg forstår ikke vurderingen af, at eksperternes indflydelse ikke er nødvendige. Det er da netop i sådan en situation, at vi har brug for eksperterne.

Vi står med en sygdom, som ingen kender til, så hvis der er nogen, som skulle kunne sige bare lidt om corona, og hvad der er sundhedsfagligt forsvareligt at gøre, så er det da eksperterne. Politikerne kan være nok så dygtige inden for deres felt, men systemet er bygget op så holdninger ikke bare kan løbe løbsk. Som vi lidt ser nu med ”minkskandalen”.

Det er vel et tegn på, at det går lidt for hurtigt inde på Christiansborg.

Jeg ser det ikke som en lille fodfejl, som Mette Frederiksen kalder det. Udmeldingen har store konsekvenser for flere menneskers liv, liv, som Mette Frederiksen selv siger ikke kan sættes en pris på.

Hvorfor skriver jeg dette læserbrev?

Jeg har faktisk hele vejen igennem støttet Mette Frederiksen og haft tiltro til hendes beslutninger, selvom det har betydet, at jeg i foråret 2020, har haft det værste semester, hvor jeg måtte bryde sammen flere gange, fordi hele situationen med mit studie har været så stressende og forvirrende.

Mine karakterer faldt en del, og det var bestemt ikke noget, jeg havde forventet, da semesteret startede.

Jeg kunne slet ikke forene mig med den omvæltning, det var, ikke at kunne komme til normale forelæsninger på universitetet. Hvilket resulterede i, at jeg slet ikke kunne følge med i de online-forelæsninger.

På trods af alt dette har jeg kæmpet og rettet mig ind efter restriktionerne, som måtte komme til pressemøde efter pressemøde. Fordi jeg stolede på, at de beslutninger der bliver taget, var velovervejet.

Desværre har jeg mistet en del af den tiltro. Det gjorde jeg, fordi jeg blev så rasende, da jeg var i gang med at skrive eksamen på mit nuværende semester på Aalborg Universitet. Eksamen omhandlede den danske håndtering af coronakrisen. Jeg tænkte: Hvorfor skulle jeg trække mig selv igennem en så hård tid, når der netop ikke har været hjemmel for nedlukningen af Danmark? Tværtimod påpeger Anders Tegnell, statsepidemiolog ved Folkhälsomyndigheten i Sverige, at der findes flere undersøgelser, der viser, at det ligefrem kan have negative effekter at lukke skoler og uddannelser under epidemier.

Pludselig står jeg tilbage med en følelse af at være glemt i hele situationen.

Selvfølgelig kan man ikke sætte en pris på menneskeliv, og derfor skal covid-19 tages alvorlig. Men hvad med mit liv og alle andre på uddannelser? Hvad med alle de individer, som har mistet deres job, forretning eller virksomhed? Hvad med alle de minkavlere, som måtte aflive deres raske mink? Hvad er det for nogle ”liv”, der ikke kan sættes en pris på?

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.