DEBAT Natur

Hvorfor ikke slippe ulve i zoologiske haver løs?

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af John Hinge Knudsen,Mellem Digerne 1, Staun, 9240 Nibe, jhk.ecobeta@gmail.com

NATUR:Ikke et ord om corona (måske lidt), det er jo gået rigtig godt herhjemme.

1. Ulve i Danmark (læs: Jylland). Her er det jo utrolig interessant at følge udviklingen, når politikere og andre kloge folk fra København kommer til Ulfborg/Holstebro for at sove sammen/tæt på ulvene. Sidst var det en politiker tidligere fra Alternativet, som nu har skiftet til SF.

Han talte med fåreavleren, der havde mistet omkring 200 får til ulvene, og her havde han da helt forståelse over for, at fåreavleren helst ikke ville have ulve i sit område.

Men han holdt fortsat på, at det var godt for kulturen og naturen.

Han glemte bare at tage et par stykker med til Sjælland, hvor der i øvrigt er mange velegnede område til ulve. For bare at nævne et par stykker, Eremitagen, skovene nord for København og nordøst for Vedbæk.

Men der kunne nævnes mange flere steder, og så kunne sjællænderne få den samme store oplevelse at se ulve i aktion uden at skulle bevæge sig ret langt.

Som en tidligere jægersoldat udtrykte det: Det er en oplevelse, alle bør have, da han var på cykeltur med sin datter, hvor de netop overnattede i naturen omkring Ulfborg og så ulve i det fri.

Jeg har tidligere haft et indlæg i NORDJYSKE Stiftstidende omkring ulve.

Jeg kom med et godt forslag til en hurtig vurdering af, om vi skulle have ulve i Danmark eller ej.

Der er jo nedsat et udvalg, der skal finde ud af emnet omkring ulve.

Dette udvalg er blevet sat sammen nu to gange, og første gang det var samlet, kom der ikke noget resultat. Jeg ved, at ulvenes venner har vurderet, at der kan være ca. 400 ulve i Jylland.

Jeg tillod mig at spørge om, hvor mange der kunne være på Fyn og Sjælland, her undlod jeg med vilje Bornholm, for det er nok for meget forlangt af en ulv at svømme derover, selvom de godt kan svømme.

Vedkommende, der er dyrlæge fra Sjælland, kiggede på mig, som om jeg var idiot.

Det er jeg nok også, men jeg mener stadig, at når man siger Danmark, så er der tale om hele landet og ikke bare et område.

Hvor mange ulve, der kunne være på Fyn og Sjælland, havde de da ikke vurderet!

I forbindelse med coronaen kunne man som forsøg tage ulvene ud af zoologiske haver og udsætte dem i skovene på Fyn og Sjælland.

Det ville give alle både dyr og mennesker en oplevelse.

2. Hvor er retfærdigheden, når en mor for nogle uger siden med sine børn bevæger sig ind på en legeplads på Islands Brygge, hvor der i øvrigt ikke er andre til stede, i forbindelse med, at man ikke må opholde sig der (corona).

Denne mor får med det samme en bøde af politiet og kommer til at betale 2500 kr. for sin brøde/udåd. Nogle fynske unge under uddannelse vil holde fest og har fundet en dejlig stor græsplæne, så de kan holde afstand til hinanden at holde den på. Det skal her siges, at de var 20, og man måtte kun være 10 samlede (corona).

Politiet kommer til stede hurtigt, og de unge mennesker kommer til at betale 2500 kr. hver.

I sidste uge var der kaldt til bønnekald i Aarhus, her deltog der om aftenen ca. 30 ikke-vestlige danskere. Politiet var ikke til stede, men fik en anmeldelse om det ulovlige i den store forsamling, der godt nok var mindre end da Yahya Hassan blev bisat. Politiet kom ikke derud for ved selvsyn at konstatere forholdet, om det havde sin mening. For som der blev skrevet i TV 2 Nyhederne, ”Der var sket en fejl, så politiet nåede desværre ikke derud, før alle til bønnekald var væk”.

Der var endda taget et flot billede af de ca. 30, der alle lå tæt samlet på asfalten og bad. Er der her tale om berøringsangst for der er, efter hvad jeg kan huske, en hel del politi fordelt over hele Aarhus Kommune.

Hvis det i Danmark mere eller mindre bliver accepteret, at etniske danskere skal betale og ikke-vestlige danskere slipper, når de overtræder lovene, så kan man frygte selvtægt, og det håber jeg aldrig kommer til at ske. Men hvor er retfærdigheden?

Det, der er ved at ske med i Danmark, kan med stor fornøjelse læses i Lars Hedegaards ”I krigens Hus” og i Ali Aminalis ”Alis Danmarkshistorie”.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.