Hvorfor skal Aalborg grønne lunge ødelægges med ny forbindelse?

Opdateret 20. maj 2022 kl. 12:06

Af Gitte Paracha Thorhauge,Johnstrupsvej 10, 9000 Aalborg, gitteparachathorhauge@gmail.com

MOTORVEJSBYGGERI: 28. juni 2021 blev det ved Trafikforliget blandt meget andet vedtaget, at der skal bygges en motorvej hen over bynær natur fra Dall Kirke og til nord for Nørresundby. Den såkaldte Egholm-motorvej.

Samme år, 8. maj, blev en mand 95 år. Denne mand har i årtier beriget en hel verden med fantastiske udsendelser om natur og dyreliv.

Jeg tænker naturligvis på Sir David Attenborough. Nu da han er blevet gammel, prøver han at råbe os op, for at vi skal forstå, hvad der er ved at ske med vores allesammens Moder Jord. Ja, han er nok det menneske i verden, der råber højest og med mest slagkraft, for der er ingen som han, der har set, hvad vi er ved at miste. Og han giver ikke op på trods af sin høje alder.

Jeg har kørt nogle længere ture denne sommer. Blandt andet til Ringkøbing og til Sønderjylland.

Efter begge ture, som blev kørt i lunt vejr og solskin, var forruden på bilen fuldstændig ren.

Det ville aldrig have kunnet lade sig gøre i halvfjerdserne, da jeg var ung.

Da var forruden svinet til af døde insekter efter en tur til Blokhus på en lun sommerdag.

En dag i juni i år var jeg ude at cykle i det aalborgensiske opland. På hver side af vejen var der kæmpestore marker, og på markerne var der ikke én eneste blomst.

Derfor glædede det mig, at der var nogle få blomster i rabatten. Men så kom der en larmende maskine, og så var der ikke blomster i rabatten mere. De var slået ned.

I sådanne situationer ville jeg ønske, at jeg havde BBC og Netflix bag mig og kunne råbe lige så højt som David Attenborough.

Så ville jeg råbe: “Kan I ikke se, at naturen lider? Lad os stå sammen og hjælpe den.”

Men når politikerne ikke engang vil tage en mand som David Attenborough alvorligt, hvorfor skulle de så lytte til mig?

Men jeg giver heller ikke op. Jeg prøver som de mange tusinde andre mere eller mindre Vilde med Vilje mennesker at skabe et bedre miljø for vilde hjemmehørende planter, insekter, pindsvin og fugle i min lille have.

Og jeg skriver læserbreve og indsigelser imod en motorvej over Egholm. Og sammen med mindst 5200 andre personer bliver jeg ved med at kæmpe for, at politikerne skal få øjnene op for, at de er ved at begå en fadæse af rang ved at bygge en motorvej, der ikke aflaster trafikken, hvor der er behov, men som blot ødelægger natur.

Vi er midt i en biodiversitetskrise, der er blevet udråbt som den sjette masseudrydelse - forårsaget af os mennesker. Og klimaforandringerne, som vi er skyld i, forårsager flere og flere ekstreme vejrsituationer som oversvømmelserne i Tyskland og Belgien, der har kostet over 200 mennesker livet. Og ligeså den ekstreme varme i USA og Canada, der har medført flere mægtige skovbrande.

Jeg forstår det simpelthen ikke.

Politikerne har underskrevet Paris-aftalen, hvis formål er at sikre, at Jordens temperatur ikke bliver ved med at stige. De har underskrevet FN’s 17 Verdensmål, der har til formål at sikre en bæredygtig udvikling for alle borgere på vores planet. Og de har underskrevet diverse direktiver, der skal sikre det vilde dyreliv og biodiversiteten. Hvorfor gør de det så ikke? Hvorfor indser de ikke, at de er ved at grave den gren over, som vi alle sammen sidder på.

Og her i Aalborg vil politikerne partout have en motorvej, som selv lægmænd kan se ikke aflaster trafikken.

Hvorfor, kære politikere, vil I ødelægge Aalborgs grønne lunge for en motorvej, der ikke dur?

Åh jo, den grønne lunge, som I vil ødelægge med en motorvej, er godt nok kun marker (som det meste af den danske natur) og der ligger også et asbestdepot eller måske flere, hvor motorvejen skal ligge, men oprindeligt var det eng med et rigt og varieret dyre- og planteliv. Og det kan det blive igen.

Så vågn nu op, kære politikere! Gør som Wales. Stop alle nye vejprojekter indtil videre og investér pengene i genopretning af natur, der kan opsamle CO2 fra atmosfæren. Lad naturen hjælpe os tilbage på sporet.

Det er det, naturen kan, hvis vi giver den lov. Det siger David Attenborough.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden