Hvorfor skal alt i sproget gøres til intetkøn?
Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:38
Af Tonny Bistrup, Olufsgade 74, 9700 Brønderslev, tonnybistrup@gmail.com
SPROGBRUG: Ove Nørhave skrev (i Ordjyske søndag 5. juli) om ”Tøsedrenge og barnepige”, med udgangspunkt i nogle synspunkter bragt af Linda Nørgaard på Twitter.
Jeg kender ikke Linda Nørgaard (L.N.) og forholder mig kun til det, Ove Nørhave (O.N) har skrevet.
Hovedindtrykket af L.N.’s holdninger er en total udslettelse af alle ord og udtryk, som kan henføres til et køn m/k.
For eksempel er ordet formand et såkaldt farvelord, det skal udslettes og erstattes med noget andet, men dog ikke af forkvinde, nej, det er også kønsdiskriminerende.
Man kunne i stedet bruge ord som forperson, talsperson, leder eller præsident.
Det sidste ord vil jeg fraråde, da det kan lede tankerne hen på noget meget skræmmende, som de har i USA.
O.N. opremser rigtig mange farvelord fra L.N.’s twitter, så det vil jeg undlade at gentage, men jeg må dog henlede opmærksomheden på de mange fyord, der ender på -mand. Der er nævnt vildmand, voldsmand, videnskabsmand og andre.
Men hvad med ægtemand, hvilket kønsneutralt ord kan findes til erstatning for det.
Nu er jeg så nødt til at blive lidt vulgær for at føre parodien lidt længere ud i overdrevet: Hvad med ordet tissemand? Hvilket kønsløst erstatningsord vil kunne dække den legemsdel uden at virke diskriminerende på kvinder?
Der er desværre en del mennesker, som gør sig store anstrengelser for at finde stof til krænkelser og diskrimineringer i de yderste afkroge. Selv de mest latterlige småting skal til diskussion og findes løsninger på. Læs om dem i O.N.’s indlæg.
Jeg er dog meget bekymret for de ”tøsedrenge m/k”, som af frygt for ikke at være politisk korrekte, absolut skal følge trop og underkaster sig de tåbelige indfald.
For nylig blev noget legetøj døbt om fra at være ”hudfarvet” til at hedde noget andet, fordi en kvinde fandt ordet racistisk og kunne gøre nogen ked af det.
Kvindens hudfarve forlyder der ikke noget om.
Ledelsen for firmaet, der laver isen Eskimo, viste sig at have rygrad og modstod et pres om at ændre dette ”diskriminerende” ord. Isen hedder stadig Eskimo og bliver ved med det.
En fest på en uddannelsesinstitution måtte ikke have temaet ”indianer”, fordi nogle få mente, udtrykket kunne krænke nogle andre, og straks underkastede den holdningsløse leder sig og forbød temaet.
Nogle arbejder for at fjerne ordene han og hun og erstatte dem med for eksempel hyn eller et andet tåbeligt ord.
Væk med hankøn og hunkøn - alt skal være intetkøn.
Ord er ord, og at ændre en betegnelse til en anden betegnelse ændrer absolut intet.
Et ord betyder det, man selv lægger i det.
Det meget udskammede ord ”neger” har været en helt almindelig benævnelse af sorte mennesker i det meste af min lange levetid. Der har aldrig været noget nedladent eller diskriminerende i ordet fra min side.
Når man i dag ikke må bruge ordet, men i stedet siger et sort menneske, kobler mit system automatisk om og siger: ”Nå - der menes altså en neger.” Intet er ændret.
Kønsbestemte ord er også uskyldige ord for mig. Jeg lægger ikke noget kønsbestemt i ordet videnskabsmand. Dem er der mange kvindelige af. Hvad gør vi med ”jordemoder”?
Ordet lærerinde er forsvundet helt af sig selv og alle i det fag er lærere. Kan det ikke også bare foregå på samme stille vis for andre ord i stedet for den endeløse diskussion?
Jeg tror, at rigtig mange har samme holdning som mig til dette emne. Min gamle lærer brugte udtrykket: ”Hvis du vil virke lærd - så gør det lette svært.”
Alt for mange prøver på at være lærde i disse meget lette pseudoproblemer.
Al den polemik om harmløse ord skygger for problematikken på de særdeles vigtige områder indenfor racisme og nedladende talemåder, som desværre florerer - nogle steder mere end andre - men også i Danmark.
Når L.N. går så højt op i de for hende diskriminerende og racistiske farvelord, der leder tanken hen på køn, får man den tanke, at hun ikke ønsker at blive betragtet som et kønsvæsen.
Hvis Linda Nørgaard gerne selv vil være intetkøn, så kunne man løse dilemmaet med det kønsdiskriminerende udtryk ”kloge Åge” og sige ”kloge Linda”.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.