Hvorfor skal jyder nøjes med discount?
Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:52
Af John Hinge Knudsen, Mellem Digerne 1, Staun, 9240 Nibejhk.ecobeta@gmail.com
LIMFJORDFORBINDELSE: Først en stor tak til NORDJYSKE Stiftstidende for at give os chancen for at komme til stille spørgsmål til transportministeren vedrørende den nye motorvej over Egholm.
Jeg var en af de heldige, der kom igennem til ministeren. Og lad mig sige med det samme: Han var pæn og høflig og svarede også på tillægsspørgsmål.
Hvorfor skal jyderne altid nøjes med discount?, sagde jeg, og gav eksemplet med, at motorvejen godt nok startede med at gå under Limfjorden for derefter at gå via en bro over Egholm.
Hvorfor ikke lade motorvejen gå under Egholm til stor glæde for frøer og for husejere, der kan blive boende, og ikke skal eksproprieres væk fra deres ejendom på øen?
Dette ville efter min mening være den gode og langsigtede, godt nok dyrere løsning, men fri for støjgener og ubehag for beboerne på øen, ligesom dyrelivet ville være uberørt. Og da hans kollega, den gamle Aalborg-dreng Frank Jensen i forbindelse med metroen lige var en tur på borgen, og ved den lejlighed fik metroen udvidet for 1 mia. kr., så hvorfor discount i Jylland?
Det eneste punkt , jyderne ikke får discount på, er med hensyn til ulvene. Godt nok siger man, at de er i Danmark, meeeen de er endnu ikke set andre steder end i Jylland.
Transportministeren svarede pænt på mit spørgsmål og gjorde en del ud af at fortælle om den væsentligt større udgift, der var ved en underføring.
Han kom dog ikke med tal for forskellen. Jeg har fået fortalt af pålidelig kilde, at det vil koste ca. det dobbelte med en underføring frem for en bro. Det skal siges, at han tog sig god tid til at svare, og han var meget velformulerende.
Med hensyn til hans svar på mit spørgsmål om ulve, nåede han ikke rigtigt at komme med noget endeligt svar, for her forsvandt forbindelsen.
Jeg fik efterfølgende at vide, at der var afsat tre minutter til hver, der ringede ind og kom igennem. Det var altså ikke, fordi han ikke ville svare eller uddybe det.
Jeg har tidligere haft en artikel i NORDJYSKE Stiftstidende om ulve, hvor jeg mente, jeg kom med et godt forslag til en hurtig vurdering af, om vi skulle have ulve i Danmark eller ej ved at fordele dem over hele landet.
Der er jo nedsat et udvalg, der skal finde ud af emnet omkring ulve. Dette udvalg er blevet sat sammen nu to gange, og første gang udvalget var samlet, kom der ikke noget resultat ud af det. Jeg ved, at ulvenes venner har vurderet, at der kan være ca. 400 ulve i Jylland. Jeg tillod mig at spørge om, hvor mange der kunne være på Fyn og Sjælland, her undlod jeg med vilje Bornholm, for det er nok for meget forlangt af en ulv at svømme derover, selvom de godt kan svømme.
Vedkommende, der er dyrlæge og fra Sjælland, kiggede på mig, som om jeg var idiot, det er jeg nok også, men jeg mener stadig, at når man siger Danmark, så er der tale om hele
landet og ikke bare et område af landet.
Jeg kan nu kun håbe, at samtlige politikere uanset partifarve i Jylland, herunder også dem i Vendsyssel, vil gå sammen og arbejde på og kræve, at denne gang går den ikke, nu er tiden inde til idealløsningen, altså under Egholm, til gavn for beboerne og dyrelivet på øen. Nord for Egholm kan man jo fortsat have en bro eller dæmning.
Endnu en gang stor tak til NORDJYSKE Stiftstidende for initiativet.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.