DEBAT Politik

Ja til decentralisering – og ikke kun i skåltaler

- Det bekymrer mig, hvad Nordjylland skal leve af i fremtiden, hvis decentraliseringen kun rækker til skåltaler, skriver folketingsmedlem (V) Karsten Lauritzen

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.
Arkivfoto

Arkivfoto

Af Karsten Lauritzen,folketingsmedlem (V), formand for Venstres folketingsgruppe, fhv. minister, karsten.lauritzen@ft.dk

At sikre, at det er til at leve og bo i hele Danmark, har været vigtigt for mig, siden jeg for første gang blev valgt i Folketinget i 2007. Og er det stadig.

Derfor finder jeg det også magtpåliggende at forsøge at sikre, at det ikke bliver ved overskrifterne og i politikpapirer – som i regeringens forståelsespapir, hvor der på første side står, at de vil ”tage et opgør med centraliseringen i Danmark” – store ord, der må testes på om de også udmøntes i reel politik, der gør en forskel andre steder, end på Christiansborg eller på papiret.

Det er snart svært at finde noget parti - udover de Radikale - der ønsker at flytte flere arbejdspladser, uddannelser og statslige styrelser til de store byer.

Næsten alle politikere, måske med undtagelse af dem der er valgt i de større byer, er blevet fortalere for decentralisering.

Sammenhængskraften bliver ofte betonet med alvorlig mine, og man skal ikke lytte længe til en debat i folketingssalen, før ”et Danmark i balance” eller noget, der minder om, bliver nævnt.

Det er glædeligt, men jo kun ord og ikke handling.

Det gør mig glad, at nogle af de egne, der ligger langt fra hovedstaden, igen er kommet på det politiske landkort.

At politiassistance, muligheden for at komme på et sygehus inden for rimelig tid, en lokal folkeskole og et handelsliv, i den politiske debat ikke længere kun er forbeholdt danskere i de større byer, men også dem udenfor – dem i vandkantsdanmark, dem på landet, dem i de små og mindre byer.

Men som sagt er det mig magtpåliggende at forsøge at sikre, at det ikke alene bliver ved de politiske brandtaler, men også føres ud i den virkelige verden.

Derfor jeg var stolt af at være en del af en regering, der igangsatte en udflytning af 8000 statslige arbejdspladser, herunder 250 arbejdspladser til Hjørring, 70 til Frederikshavn, en helt ny Motorstyrelse i Aalborg og ligeså i mange andre nordjyske kommuner. Alt sammen gennemført.

En regering, der fremlagde en fuldt finansieret infrastrukturplan, bl.a. med en 3. Limfjordforbindelse, der skulle være påbegyndt allerede i 2024. En regering, der afsatte penge til læge- og sundhedshuse i 26 kommuner, for at understøtte bedre lægedækning i alle dele af landet.

Men det gør mig også trist, at den nuværende regering, trods politiske slogans med lovning om det modsatte, trækker i den anden retning.

Ikke bare har man placeret to ny styrelser i Birkerød lige nord for København, fremfor ude i landet. Med tredobling af generationsskatten for familieejede virksomheder og forhøjede bilafgifter, der rammer de billige biler, kunne man næsten have regeringen mistænkt for at gå direkte efter landdistrikterne – der hvor tre ud af fire arbejder i familieejede virksomheder, og hvor man ikke bare kan tage metroen, men bilen faktisk er en nødvendighed.

Det bekymrer mig, hvad Nordjylland skal leve af i fremtiden. Og hvordan. Særligt hvis ”decentralisering” for regeringen kun rækker til skåltaler, og ikke til den virkelighed, som mange nordjyder befinder sig i.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Forsiden