Jeg glæder mig til skolernes genåbning på mandag
Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:50
Af Andreas Larsen,forstander, Nordjyllands Idrætsefterskole Stidsholt, Ørtoftvej 152, 9300 Sæby villa82.al@gmail.com
GENÅBNING: På mandag må de yngste elever igen komme i skole.
Det er fantastisk for børnene, at de igen kan komme i skole, og det er fantastisk for forældrene.
De sidste syv uger har eleverne været hjemme. Først to ugers juleferie og derefter fem ugers hjemsendelse grundet corona.
Undervisningsministeren og Dansk Industri taler om et læringstab. Jeg så i går en ellers velmenende skolelærer undre sig over, hvorfor det var et stort problem, at børnene nu pludselig skulle være hjemme fem timer mere.
Når man som minister, industri eller skolelærer tror, at nogle af de ovenstående overhovedet er et problem, har man ganske enkelt ikke forstået situationens alvor.
Eleverne læringstab er for de flestes vedkommende ganske begrænset, men til gengæld er deres sociale liv fuldstændigt slået i stykker.
I syv uger har de ikke indgået i sociale relationer med jævnaldrende, i syv uger har de ikke leget, i syv uger har de ikke dyrket idræt, i syv uger har de kun været sammen med den nærmeste familie.
Når min søn starter i 4. klasse på mandag, drømmer jeg om, at han møder op på en skole, hvor leg, sociale relationer, frikvarter fylder langt det meste af skoledagen. Hvor de voksne tager deres pædagogiske ansvar alvorligt og øver børnene i igen at være sociale individer der indgår i fællesskab. Jeg håber at skolelederen vil slå den trivielle klokke fra og lade børnene være sammen hver dag fra 8 til 14.
Så kære skoleledere, lærere og pædagoger grib chancen som nødundervisningsbekendtgørelsen giver jer og lad børnene genlære det allervigtigste de er gået glip af de seneste syv uger, at indgå i sociale relationer med andre børn.
Jeg glæder mig til mandag.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.