Jeg har en drøm om en politik, der vil forbedre vilkårene for de små byer

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:31

Af Bjarne Krogh-Pedersen, Kløvervænget 7, Haldbjerg, 9900 Frederikshavn bkp@nordfiber.dk

Jeg har en drøm. Jeg drømmer om, at der igen vil blive ført en politik her til lands, som vil vende strømmen fra land til by, som igen vil gøre det attraktivt at bo på landet eller i landsbyerne, som atter vil få de små byer til at blomstre.

Som det er i dag, bliver der ført en politik, både på landsplan og lokalt, som i stedet for at fylde dem med børn og unge, gamle og ældre, tømmer landsbyerne og affolker dem mens byerne vokser og vokser.

Det ses meget, meget tydeligt når man passerer gennem de små landsbysamfund.

Husene forfalder og nogle steder opstår der små grønne pletter fordi de lokale myndigheder køber nogle af de værste rønner og jævner dem med jorden, men det ville jo være bedre hvis husene var blevet renoverede og siden beboet.

At denne udvikling er en konsekvens af den førte politik er indiskutabelt.

Det er tydeligt, at den seneste kommunesammenlægning skabte en række ”hovedstader” rundt om i landet, byer, der rummer skolerne, teatrene, sportsklubberne, butikscentrene og så videre mens man samtidig tvangslukker de lokale skoler og transporterer børnene i busser ind til de store skoler.

Det medfører naturligt nok, at børnene så vil dyrke sport sammen med deres klassekammerater, hvorved de lokale idrætsklubber lider nød og forældrene søger mod byen og den lokale købmand må dreje nøglen om.

Denne udvikling er en konsekvens af den daværende regerings beslutning, men det er de enkelte kommunalbestyrelser, der med vellyst fører kniven og via salamimetoden gang på gang er med til at forringe vilkårene for landsbyerne.

Her i Frederikshavn Kommune er den samme udvikling (eller skulle man sige afvikling?) i gang med skolelukninger og tvangsflytning af børnene ind til byen.

Det har for eksempel den konsekvens, at landsbykirkerne ikke længere er det naturlige valg når der er konfirmation, for lille Peter vil hellere konfirmeres (og holde blå mandag) sammen med resten af klassen.

Sådan en ting som de kommende supersygehuse, der er det også meget sigende, at det nordjyske lægges syd for Limfjorden, hvor der i forvejen kun er en times transport til supersygehuset i Skejby, i stedet for at placere det nordenfjords, så vi alle kan komme til det.

Og skulle tunnelen så være lukket kan vi stadig komme på sygehus herfra, mens de søndenfjordske ville kunne tage til Skejby.

At vi stadig har Sygehus Vendsyssel må vi nok betragte som en uddøende institution, der er vel ikke rigtig nogen der tror på det i det lange løb.

Tænk bare på det utal af mindre og velfungerende sygehuse som er blevet aflivet gennem de senere år.

Her for nylig kom der så endnu engang et udspil, som vil være et angreb på landsbyerne og landbefolkningen.

Den nuværende regering er i gang med at jagte brændeovnene og bruger klimaet som begrundelse.

Men konsekvensen er jo, at det atter engang rammer folk på landet, der er ikke ret mange brændeovne inde midt i storbyerne. Det er jo heller ikke relevant, for der har man billig fjernvarme i massevis, mens folk i landsbyerne må klare sig så godt som de nu kan.

Jeg bor i Haldbjerg syd for Frederikshavn - et af de små samfund som bevidst eller ubevidst jages af såvel de centrale, regionale som de lokale myndigheder. Hvis man kunne ønske sig noget, så skulle det være at varmeværket (som bl.a. fyrer med affald fra Haldbjerg) ville føre en ledning her til byen. Man kunne lægge den langs med Understedvej og så lave en cykelsti når nu man er i gang med at grave. Der er mange potentielle fjernvarmekunder langs vejen inden ledningen når helt til Haldbjerg, ikke mindst når først det bliver forbudt eller voldsomt fordyret at fyre med fast brændsel. Når så først varmen er ført til Haldbjerg/Vangen-området vil det være naturligt at føre ledningen videre til Understed, - stadigvæk sammen med cykelstien.

Men jeg ved da godt, at det kun forbliver ved drømmen, for en politik som den jeg ønsker vil jo blot være med til at forbedre vilkårene for de små byer, og det er de centrale magthavere øjensynligt ikke interesserede i.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden