DEBAT Sundhedsvæsen

Jeg har slet ikke følt mig velkommen i Vesthimmerland

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Kristian Aasbjerg Andersen, måske kommende øjenlæge i Himmerland, Mølleparkvej 39, 9000 Aalborg, kristian@aasbjerg.com

ØJENLÆGE:Som borgernes øjenlæge havde jeg helst været fri for at optræde i medierne.

Men som tingene har udviklet sig, føler jeg mig nødsaget til at forklare baggrunden for min flytteansøgning fra Aars til Støvring.

Da jeg i efteråret 2019 forhandler en aftale om køb af Tom Thorsens praksis i Aars, er det med et ønske om at udvide og modernisere den.

De færreste er nok klar over det, men Vesthimmerlands Kommune er Tom Thorsens nuværende udlejer.

Jeg forventede, at der ville gå noget tid, inden der kunne findes nye og større lokaler, så vi spurgte, om jeg kunne overtage lejeaftalen med Vesthimmerlands Kommune i en periode.

Det blev blankt afvist af kommunen, og Tom Thorsen blev derved opsagt til min overtagelse, og så gjorde kommunen ikke mere ved dén sag.

Jeg begynder herefter at kigge efter egnede lokaler i Himmerland (hele Himmerland).

I Rebild Kommune inviterede direktør Charlotte Larsen til møde på rådhuset, hvor også erhvervsrådet var repræsenteret.

De forklarer om planer med sundhedshuse, og præsenterer en række alternativer herunder et indflytningsklart lejemål i Støvring.

Vesthimmerlands Kommune hører jeg ingenting fra.

Vesthimmerlands Kommune er faktisk helt passive, indtil jeg formelt sender min ansøgning om flytning fra Aars til Støvring ind til Regionen.

Da går sundhedsudvalget ind i sagen, og jeg bliver via sundhedsdirektøren tilbudt to (og ikke tre, som byrådsmedlem Pia Buus Pinstrup ellers har skrevet) lejemål, som dog slet ikke kan bruges før de har været igennem en gennemgribende ombygning.

Det ligger i luften, at Vesthimmerlands Kommune, modsat Rebild Kommune, ikke ser sig selv som en del af byggeprojektet, men at det hele i stedet skubbes over på mig.

Ejeren af Tom Thorsens nuværende lokaler, Vesthimmerlands Forsikring ved direktør Ole Færch, tilbyder pludseligt at klinikken kan blive i en periode, mod en 38 procent huslejestigning.

Selvom jeg orienterer sundhedsdirektøren om huslejestigningen svarer Vesthimmerlands Kommune ikke, bortset fra at byrådsmedlem Pia Buus Pinstrup i et læserbrev i Nordjyske anklager mig for at være ligeglad med Vesthimmerlands borgere (se indlæg på nordjyske.dk, ”Vi ønsker ikke, at den eneste speciallæge i Vesthimmerland skal flytte”).

Jeg retter herefter direkte henvendelse til formand for Sundhedsudvalget i Vesthimmerlands Kommune, Palle Jensen, for at tale om løsninger.

Men Palle Jensen afviser at mødes med mig, før sagen er afgjort i regionen, med begrundelsen, at de er “valgt til at være talerør for borgerne”.

Borgmester i Vesthimmerlands Kommune, Per Bach Laursen, optræder slet ikke.

Angrebene fra Pia Buus Pindstrup fortsætter i den seneste artikel i NORDJYSKE, hvor hun udtaler. at jeg “selv har banket på Tom Thorsens dør”. (fra nordjyske.dk, ”Sag om flytning af øjenlæge i Himmerland kommer nu for landsudvalg”.).

Hvordan mon det skal forstås? Jeg vil nødig gætte på det.

Jeg er faktisk målløs.

Nu står sagen angiveligt der, at samarbejdsudvalget i regionen ikke kunne blive enige om udfaldet for min flytteansøgning.

Indtil jeg har fået et officielt svar, kan jeg dog ikke forholde mig til det.

Men jeg kunne da godt tænke mig at stille Himmerlands borgere det spørgsmål; hvilken tilgang de synes peger mest ind i et fremtidigt godt samarbejde?

Vesthimmerlands Kommune, der opsiger Tom Thorsen og anklager mig i medierne for at være ligeglad med patienterne?

Eller Rebild Kommune, der inviterer til møde på rådhuset og præsenterer et lejemål med nyrenoverede lokaler klar til indflytning?

Jeg føler mig i øjeblikket slet ikke velkommen hverken i Aars eller andet sted i Vesthimmerland, og jeg overvejer for første gang hele min situation nøje.

Det eneste, der er fastlagt er, at Tom Thorsen lukker og slukker 31. januar 2021, og herefter har klinikken ingen adresse.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.